לתרומות לחץ כאן

תפילין של ראש לדעת השימושא רבא

שלו' רב
אבקש לברר על תפילין של שימושא רבא, שמעתי שיש בזה שני מנהגים, אחד לענין הגודל, ואחד לענין סדר הפרשיות. אבקש לברר איך נהגו בזה המחמירים לחוש לשיטתו (ליטאים). האם נהגו לעשות רק בגודל יותר, אבל כסדר רש"י, או שנהגו לעשות רק בסדר הפוך מרש,י, ובגודל רגיל, או שנהגו לעשות כסדר השימושא רבא ובגודל כשיטתו (שמעתי שבבית בריסק נהגו להחמיר כדעתו, האם זה נכון, ובאיזה אופן).
האם ראוי לחוש לדעתו , או שיש בזה יוהרה (גם אם מניחים בצינעא?)
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

ביחס לסדר הנחת הפרשיות בתוך התפילין של ראש, המנהג הוא לעשות כדעת רש"י, ולא להניח בכלל תפילין שהסדר שלהם לפי דעת השימושא רבא, ומבואר בספרים שהקדושה של התפילין האילו [של השימושא רבא], הם גבוהים ביותר, ולכן אדם רגיל אסור לו להניח אותם, [מכיון שצריך לזה כוונות קדושות וטהורות בדרגות נשגבות], וגם צדיקים גדולים לא נהגו להניח תפילין אילו, חוץ מכמה יחידי סגולה.

וביחס לגודל התפילין מנהג העולם להחמיר ולחוש לדעת השימושא רבא, ולכן עושים את התפילין בגודל של שתי אצבעות על שתי אצבעות, [5 ס"מ], אולם נחלקו בזה הפוסקים האם שיעור זה נאמר ביחס לגודל של הבית, או ביחס לגודל של הבית כולל התיתורא, והמנהג הפשוט לחשב את השיעור עם התיתורא.

מקורות

מה שכתבנו שהסדר של הפרשיות לדעת הש"ר, קדושתן גבוהה מאוד ובקושי התירו להניחם, עיין בברכי יוסף במחזיק ברכה סימן ל"ב סק"ד בשם האר"י ז"ל ועיין בשו"ת רמ"ע מפאנו סימן ק"ז ועיין בשולחן הטהור סעיף ה'.

ומה שכתבנו שהמנהג להחמיר כדעת הש"ר לעניין גודל התפילין ולעשות את התיתורא 2 אצבעות מבואר בקסת הסופר סימן כ"א סעיף ז' ועיין במשנה ברורה סימן ל"ב ס"ק קפ"ט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל