לתרומות לחץ כאן

אין אשה מתעברת מביאה ראשונה

מועדים לשמחה ופריה ורביה בתורה הרב עמר שלמה משה שליט"א אמר באחת הרשתות שלימוד תורה ככל שירבה לשם שמים הגאולה תופיע וזה מה שאתם עושים מורי ורבותי היקרים
ושאלתי במוצאי שבת הגענו לקטע העוסק בענין לוי שהיה שני בלידתו ובהמשך נכתב כי הוא שלישי ללידת איחיו
עלתה שאלה האם יש מצב שאשה תתעבר מביאה ראשונה והראיה מיעקב שמיטתו שלימה שלמרות רמאותו של לבן הרשע מחשבתו היתה ברחל וי"א כי יוסף הוא הבכור התקשינו בשאלה שוב האם בביאה ראשונה האשה מתעברת נודה לתשובתכם אם אפשר בפירוט, מועדים לשמחה.

תשובה:

הדין הזה שאין אשה מתעברת מביאה ראשונה נאמר ביבמות לד,א לענין שנים שקידשו שתי נשים ובשעת כניסתן לחופה החליפו את של זה לזה וכו' ובין יתר הדינים מבואר במשנה כי מפרישים אותם ג' חודשים מבעליהן כדי שמא מעוברות הן. והקשו בגמ' הרי אין אשה מתעברת מביאה ראשונה, וא"כ למה צריך להפרישן.

ובשו"ת נודע ביהודה (מהדו"ק אבה"ע סי כב, ותניינא אבה"ע סי' לא) כתב כי ודאי שיש אפשרות שאשה תתעבר מביאה ראשונה, אלא כוונת הגמרא לומר כי מאחר שעפ"י אין אשה מתעברת מביאה ראשונה, למה אין אנו יכולים לסמוך על הרוב ולא נצטרך להפריש אותן מבעליהן. ולפי"ז אין כל קושיא על יעקב אבינו.

יחד עם זה מצאתי שבעלי התוספות על התורה העירו הערה זו (תורת זקנים, ויחי פרק מט ספוק ג') על רש"י שהביא על הפסוק "כחי וראשית אוני" כי ראובן נולד מטיפה ראשונה. והקשו, הרי אין אשה מתעברת מביאה ראשונה. וכתבו על כך ג' תירוצים: "י"ל בירושלמי איתא שכל האמהות מיעכו באצבע. ועי"ל יעקב אבינו היה גבור וכבש מעיינו בביאה ראשונה עד ביאה שניה, שלא יצא ממנו שום זרע. ועי"ל אפילו אם נאמר שמביאה שנייה נתעברה אפילו הכי הוי ראשית אונו".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל