לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ לסיטנאי שעלול לקבל החזרות לאחר הפסח

סיטונאי שמוכר מוצרים של חמץ ולפעמים קורה שיש פגם במוצרים ושולחים זה בחזרה לחברה. ולכ' אם הוי מק"ט ונתבטל המקח למפרע נמצא עובר הישראל בב"י. וצ"ע אם מהני ע"ז מכירת חמץ הכללי שלכ' בער"פ לא ידוע בכלל אם יתבטל המקח האם נחשב אז כברשותו של הישראל למכור זה

אשמח אם תוכלו לענות לי בהקדם בתודה ובברכה

תשובה:

שלום רב,

אם החמץ אינו נחשב ברשותו של הסיטונאי לעניין שתועיל המכירה, למה יהא נחשב ברשותו לעניין שיעבור על בל יראה ובל ימצא. הרי גם לעניין בל יראה צריך שיהא נחשב ברשותו, שהרי חמץ בפסח הוא אחד משני דברים שעשאן הכתוב כאילו הן ברשותו, משמע שאלמלא חידוש התורה אין עוברים בבל יראה ובל ימצא.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אם הקונה הוא יהודי נראה שאין בעיה למכור את החמץ, שאף אם נחשיב את החמץ לאינו ברשותו, מכל מקום הרי אף הקונה מעוניין במכירה, ועל כל פנים זכות היא לו שלא לעבור על בל יראה (שהרי חייב באחריות, ולדעת חלק מהפוסקים כשומר שכר, עיין עלון המשפט גליון 40) ועיין בב"ש סי' כח ס"ק טז שאם גם הגזלן מתרצה להקדש ההקדש חל ועיין באבני מילואים שם ס"ק יג.
    ואם הקונה גוי, אינני רואה כרגע פתרון. ואם הסיטונאי אינו רוצה לעבור על ספק איסור בל יראה באונס, הרי הוא יכול לומר לגוי שרוצה להחזיר סחורה, שהוא מוכן להחזיר את הכסף מבלי לקבל את הסחורה, והיינו שהוא מפייס את הגוי בכסף לוותר על זכותו לבטל את המקח וממילא המקח יהיה קיים למפרע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל