לתרומות לחץ כאן

חשש ריבית בקבלת אחריות על עסק יחד עם אחוזים ברווחים

לכבוד הרבנים המשיבים השלו' והברכה

ראובן הציע לשמעון לקנות עסק מסויים (שלא שייך לראובן רק ללוי) וראובן בטוח שזה יעלה במחיר. שמעון מהסס, ולכן ראובן אומר לשמעון אני מקבל אחריות על הקרן שאתה משקיע, אבל אני רוצה לקבל עשרים אחוזים בעד הרווחים בעסק הזה שתקנה מלוי. האם זה נחשב כקבלת אחריות של חברת ביטוח ואין כאן הלואה או שנחשב כהלואה ויש כאן חשש רבית כשהעסק ירויח.

בכל מילי דמיטב
המצפה לשמוע ממכם

תשובה:

שלום רב,

אינני רואה שום צד של הלוואה, הרי ראובן אינו מקבל את כספי ההשקעה ואינו תחת ידו ולמה שייחשב לווה עליהם. ואף שהוא נהנה מכספי ההשקעה, שהוא מקבל 20% מהרווחים, מכל אין זה אלא משום שכך התנו, אבל אין לו שום זכות בכסף ושמעון יכול להוצאי את הכסף מההשקעה כל יום ולעשות בו כרצונו. וכיון שאין כאן הלוואה, הרי זה דומה לביטוח וכמבואר בשו"ע סוף סי' קעג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הספק הוא אם זה נחשב כמי שמשקיע גם עבורו שע"ז מקבל אחוזים (ומה שיכול להוציא הכסף בלינ רשות המייעץ אינה כ"כ הוכחה דהכל כפי מה שהתנו) או שיש להסתכל ע"ז כסתם תשלומין בעלמא ולא כמי שיש לו חלק בעסק כלל.

  2. נראה לי יותר שאם הכסף אינו נמצא תחת ידו ואין לו יכולת להחליט מה ייעשה עם הכסף, אינו נחשב כלווה עליו. לשם דוגמא אציין מה שכתב בשו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' א אות יא לענין בעל מניות שאין לו זכות הצבעה שאינו נחשב לבעלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל