לתרומות לחץ כאן

עניני מכירת חמץ

בס"ד
א. מה הדין אם הרב המקומי שכח להעביר את מכירת החמץ לרב שמעליו? האם כל אלו שמכרו לו את החמץ אינם רשאים להנות ממנו לאחר הפסח?

ב. מה הדין אם נגנב החמץ (שנמכר כדת לגוי) במהלך הפסח? האם מן הדין רשאי המוכר לתבוע מהגוי שישלם, שכן מה לי כילוי ע"י אכילה (אילו הגוי היה מגיע לבית של ישראל ומבקש את החמץ שלו, היה עליו לשלם לאחר הפסח) מה לי ע"י גניבה? סביר שהגוי לא יסכים לשלם – האם בכהאי גוונא היהודי חייב למחול לגוי שאילולי זה יוצא שהמכירה לא אמינה ותהיה בעיה למוכרים להנות מהחמץ (שכן כל מטרתו של הגוי להציל את ישראל)!
תודה רבה וחג כשר ושמח לכל רבני האתר.

תשובה:

א. שטרי "מכירת חמץ" שחותמים אצל הרבנים, אינם שטר שמוכרים בו את החמץ, שכן השטר שבו מוכרים את החמץ, הוא שטר שבין הרב לבין הגוי, ולכן השטרות שהציבור חותם עליו אינם אלא "שטר הרשאה" דהיינו שטר שבו שולחים את הרב למכור בעבורו את החמץ, ואם כך, הרי שהרבנים שמבקשים מרבנים אחרים שיחתימו את הציבור על שטרי הרשאה, הרי שבשטרי ההרשאה שחותמים עליו כתוב שממנים את הרב הראשי [דהיינו "הרב שמעליו"] כשליח למכור את החמץ, ומשכך, הרי שהשליחות היא לרב "שמעליו" ולא לאותו רב שמחתים על שטרי ההרשאה, ואם כן אין שום בעיה אף אם הרב שכח להביא את השטרות.

ב. אם החמץ נכנב או נאנס, הרי הוא ברשות הגוי, והגוי חייב לשלם עליו מחירו, שכן בשטר הור תקף לכל דבר וענין, והגוי אינו יכול להתחמק מתשלום [וודאי שאם היהודי יעמוד על כך, מסתבר שבשנה הבאה לא ימצאו גוי שיסכים לקנות את החמץ, ולכן כדאי שלא לתבוע את הגוי על כך, אבל מעיקר הדין אין הגוי יכול להתחמק בין מצד דין תורה ובין מצד חוקי הממשלה [שהרי מקפידים שהמכירה תחול גם על פי חוקי הממשלה], שלא לשלם על החמץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל