לתרומות לחץ כאן

נאמנות מוכר על בהמה שאיננה מבכירה

רכשתי לפני חצי שנה בערך 30 כבשים מעוברות מיהודי מסורתי שציין שכולם אין מבכירות ומדובר בלידה שניה, לאחר כמה חודשים הם המליטו ושאלתי אותו שוב לגבי האם הם הוא בטוח שהם כולם אינם מבכירות ואז הוא אמר שאין לי מה לדאוג והוא כל שנה מוכר אוזן קנה וושט לנוכרי. השאלה היא האם אני יכול לסמוך? כבר היתה לידה כאמור!

תשובה:

יש לנהוג עם הכבשים [הזכרים בלבד] שנולדו, כדיני בכור מחמת הספק.

אין צורך להביא את הכבשים לכהן, אך יש לנהוג בהם דיני קדושה, דהיינו אין לגזוז את צמרם, ואין להשתמש בהם לעבודה, ולכן יש להפרידם משאר הכבשים שבדיר.

יש להמתין עם הכבשים עד שיהיה בהם מום קבוע [ואסור להטיל בהם מום בידיים, וכן אסור לומר לגוי להטיל בהם מום], ואזי הכבש יבדק על ידי תלמיד חכם ומורה הוראה, שאכן יש בו מום, יפקע מהם קדושת הבכורה, ויהיו מותרים באכילה ולגוז צמרם.

מקורות:

עי' שו"ע יו"ד סי' קיט וסי' קכז ס"א בדיני נאמנות במי שאינו שומר תורה ומצוות, ע"ש בש"ך, ואם כי נראה שהמוכר הינו בקיא בעניני הבכור, אולם כיון שהוא חשוד בכמה דברים דהיינו שאינו שומר מצוות כפי שצריך הרי אין לו נאמנות, ובפרט שנראה שסותר קצת את דבריו שאינן מבכירות ושמכר חלק מהם לגוי, ודינו בפשטות כעם הארץ שאינו נאמן על מקח שמוכר וכמבואר ברמב"ם ובראב"ד שהם מקור דברי השו"ע שם [ועי' מהרי"ט אלגזי (בכורות פ"ד אות לב) שנראה מדבריו שנחלקו הראשונים אם דווקא הוחזק שאינו נאמן או אף כשלא הוחזק אינו נאמן]אך כיון שאין זה וודאי, הרי יש לזה דין של ספק בכור שאין חייבים ליתן לכהן וכמבואר כ"ז בשו"ע יו"ד סי' שו ס"ד,ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *