לתרומות לחץ כאן

סתירה בין שתי תשובות, אם אדם מתחייב מדין שומר אבידה

שלום.
קראתי את תשובתכם על השאלה "טרמפיסט ששכח תיק ברכב וכו'" מתאריך כב' טבת תשע"ב.
במקביל, ראיתי גם את תשובתכם לגבי "קבלן השאיר חפצים בדירה וטוען שחלקם נגנבו" מתאריך יז' טבת תשע"ב.
רציתי לשאול, מדוע במקרה של הקבלן, לא נדון לחייבו מדין שומר אבידה, כמו בסיפור עם הטרמפיסט. ומאי שנא הא מהא, שכתבתם לפטור את בעה"ב מהקבלן בלא כלום?
אני עורך דין, שלומד כעת את המקצוע של טוען רבני, ואגב לימודי בענין שומר אבידה, ראיתי את השאלה לגבי הטרמפיטס, ועלתה לי שאלה זו.
אודה לכם על תשובתכם בענין.
בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

במקרה של הקבלן יש פטור של אבידה מדעת, עיין שו"ע חו"מ סי' רסא סעיף ד. כפי שהוצג בשאלה, בעל הדירה הודיע לקבלן לבוא ולקחת את חפציו. השואל אמנם לא ציין כמה זמן עבר מההודעה עד שהגיע שהקבלן הגיע, אבל גם ללא ההודעה, הקבלן הרי ידע מראש שבעל הדירה יהרוס את המחסן ולא עלתה על דעתו שחפציו יישמרו לעולם.

אגב, יש שאלה ידועה, אם אדם מרים אבידה לא כדי להשיבה, אם מתחייב בשמירה ובהשבה. כגון: אדם רואה נעל של ילד על המדרכה והוא עושה חשבון שאם ייקח את הנעל לביתו ויכריז על האבידה, הסיכוי שישיג את השואל הוא קטן (בעבר היו מכריזים בכמה בתי כנסיות שהיו בעיר ובדרך כלל היו משיגים את בעל האבידה, היום שיטה זו לא יעילה), ואם ישאיר את הנעל על המדרכה, הרי היא עלולה להידרס ברגלי האנשים, ולכן הוא מרים את הנעל ומניח אותו על הגדר בצד, כדי שאם המאבד יחזור ויחפש, יוכל למצוא אותו בקלות. האם בכך שהגביה התחייב בשמירה ושוב אסור לו להניח על הגדר, או כיון שלא התכוון להשיב אינו מתחייב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל