לתרומות לחץ כאן

קשר טלפוני עם הגרוש

לכבוד הרב השלום והברכה.
ביום הרביעי הקרוב אני מתגרשת מבעלי(ללא ילדים)
היום היינו בבית דין למלאות טפסים, והרב הדגיש שאחרי הגירושין אסור לנו להיות בקשר כלל אפילו טלפוני או להתראות אחת עם השני
לבעלי יש בעיות ורציתי להציע לו תמיכה ואוזן קשבת מדיי פעם. ובכלל אחרי הגירושין נהיה כל אחד גם בארצות שונות.
רציתי לדעת מה המקור לזה וכן אם יש את מצוות מחזיר גרושתו איך זה אפשרי בכלל למנוע כל קשר תקשורתי(שנינו חרדים)
בתודה מראש

תשובה:

נראה כי יש להמנע מכך.

איסור מגורים גרוש בסמיכות לגרושתו, מבואר בשו"ע (אבה"ע סוף סי' קי"ט). ככלל, יש הבדל בין גרוש וגרושה שמותר להם להנשא שוב, לבין גרוש שאסור לו להנשא לגרושתו, כמו כהן, או שהיא כבר נשאה לאיש אחר, שזה חמור יותר. הדינים העוסקים באיסור זה מדברים על מניעת מגורים בחצר אחת, או מגע אחר ביניהם, שמא יבואו לידי זנות, כיון שהיא מכירה ברמיזותיו. זאת אומרת ההפרדה היא כדי להמנע מיחוד ביניהם העלול להביא לידי מעשה.

באופן המוזכר בשאלה, לא נראה כי הדבר עלול להביא לידי מעשה מיידי, שהרי אתם גרים במדינות שונות, ומדברים רק באמצעות הטלפון. אמנם, צורת השיחות ואופיים כפי שעולה מהשאלה, ודאי עלול להביא לידי קירבה אסורה, אך עדיין אין ראיה מהאיסור הנ"ל כי גם קירבה כזו אסרו חז"ל. ושמא הגזירה היתה רק על קירבה העלולה להביא באותו מעמד לידי קירבה אסורה.

אולם בסעיף ט' מבואר: "גרושה שבאה עם המגרש לדין, מנדין אותם". וברור, כי בביה"ד אין כל חשד שיגיעו לידי קירבה אסורה, ובכל זאת אסרו חז"ל מחשש שמא מתוך פגישתם בדיון יבואו לידי קירבה אסורה אח"כ במקום אחר. א"כ מכאן אנו למדים, כי חז"ל חששו וגזרו גם באופן שאין פגישה שתביא לידי איסור מיידי.

ונחלקו הראשונים האם דין זה נאמר על כל גרוש וגרושתו, או רק על אלו האסורים לחזור כפי שהובא לעיל, דעת הרמב"ם כי דין זה נאמר גם על כך גרוש וגרושתו.

ראוי להוסיף, כי חז"ל חששו שמא יבואו לידי זנות כשהוא גר בקירבת מקום וכד' למרות שאין כל קשר ביניהם, אמנם בשאלה מוזכר כי התוכנית היא לגור במרחק רב, אך בכל זאת שיחות טלפון מסוג זה ודאי עלולים להביא לידי זנות יותר ממגורים בקירבת מקום כשאין כל קשר ביניהם. ואם הוא זקוק לשיחות נפש, ודאי ניתן חפש אדם מתאים לכך.

אמנם בשו"ת דברי חיים (ח"ב אבה"ע סי' פב) התיר לגרושה להמשיך ולשרת את בעלה החולה ולבשל לו, אך התנה זאת: "והחולה הנ"ל ביקש מאתי איך שצרכיו מרובים למען רפואתו לבשל תבשיליו ושאר צרכיו להתיר לו אחר הגירושין שתשב עמו המתגרשת ותשרת אותו ותבשל תבשילו כמקדם והתרתי לו שתהיה עמו בבית אחד ותשרת אותו לכל צרכיו למען רפואתו כמקודם, אך שיהיה שומר ביניהם בכל עת ולבל תתיחד עמו בשום פעם".

ובאשר לשאלתך, איך א"כ יש מצוה של "מחזיר גרושתו". יתכן, כי אם מטרתם היא לבדוק אפשרות לחזור ולהנשא, אפשר שאין כל איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל