לתרומות לחץ כאן

חבילות שנשכחו זמן רב בחדר מדרגות של בית משותף

אני גרה בבית משותף באיזור מרכזי מאד בירושלים. הרבה פעמים אנשים עוברים ומניחים חבילות שלהם בחדר מדרגות, ובסיום הסידורים שלהם הם אוספים את חפציהם. אך לפעמים הם שוכחים לבוא לקחת. מה דין החפצים שנשארו? יש אצלינו חפצים כבר כשנה.

תשובה:

שלום רב,

אם לא הרמת את החבילות על מנת לקחת אותם לביתך אלא לאחר כמה חודשים (גם אם הרמת כדי להסתכל או כדי לנקות), את יכולה לקחת אותם לעצמך.

חבילות שעדיין לא עברו עליהם זמן רב, יש להשאיר אותם עד כחצי שנה לאחר שנשכחו ולאחר מכן ניתן לעשות בהם מה שרוצים. אם רוצים להזיז אותם קצת מהמקום, עדיף להזיז עם הרגליים מבלי להגביה.

מקורות:

הדין הוא בשו"ע חו"מ סי' רס סעיף א וסי' רסב סעיף ה שמציאה שלא התבקשה זמן רב ודאי התיישו הבעלים. אמנם אם הגביה אדם את המציאה לפני ייאוש התחייב בהשבה ושוב אינו מועיל ייאוש. ויש לדון אם המגביה מציאה שלא על מנת להשיב נתחייב בהשבה, או דוקא על מנת להשיב. אבל בנידון דידן נראה שאינו מתחייב בהשבה אם הגביה שלא על מנת להשיב, כיון שבאמת טובת המאבד הוא להשאיר את החפצים במקומם, כיון שאם ייזכר היכן הניח אותם יש סיכוי שיחזור לקחת אותם משם, מה שאין כן באמצעות הכרזה הסיכוי שימצא את המוצא קטן ביותר. כמובן שעדיף שלא להגביה, כדי שלא יהיה חשש שמתחייבים בהשבה ובשמירה, ומשיכה אינו קונה בדברים שאינם כבידים יותר מדי בשביל להגביה. עיין שו"ע חו"מ סי' קצח סעיף א. ועיין כאן אם חצר קונה קודם ייאוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל