לתרומות לחץ כאן

הסכם היתר עיסקא למקרה שחוב המשכנתא עדיין על שם המוכר

שמעתי שיעור
שממנו יש לי שאלה אני קניתי את הדירה מאח שלי והמשכתנא עליו.
זה אומר שמבחינת הסכם בינינו הדירה שלי אבל אני משלם דרכו את המשכנתא. הבנתי שיש לי פה בעיה של רבית האם אני צריך להחתים את אח שלי
ומה בדיוק צריך להיות רשום שם? (הוא מוכן לחתום על מה שאני רוצה)
מחכה לתשובה
ותודה מראש

תשובה:

שלום רב,

תחתים אותו על מסמך בנוסח זה (לשם המחשה נקרא לך ראובן ולאחיך שמעון ונניח שסכום המשכנתא עומד היום על חצי מליון שקל):

אני ראובן מודה בהודאה גמורה שהקניתי לשמעון חלק בנכסי ובעסקי המרוויחים בשווי חצי מליון שקל תמורת החוב שיש לי כלפיו מהדירה שקניתי ממנו ביום פלוני ואני מתעסק בחלק זה עבורו לשם עיסקא, סכום ההתפשרות הוא הריבית ששמעון משלם וששילם בעבר החל ממועד קניית הדירה, לבנק פלוני עבור המשכנתא של הדירה. שאר תנאי ההיתר עיסקא הם כפי התנאים שיש בין שמעון ובין הבנק.

יש לעשות קנין סודר (שאחיך יתן לך חפץ או בגד שיש לו ואתה תגביה אותו בגובה שלושים ס"מ ותכוון שבזה אתה מקנה לו כפי המופיע בשטר) ולאחר מכן שניכם תחתמו על השטר.

מקורות:

אף שהט"ז ביו"ד סי' קע סק"ג סובר שאם אחד לווה כסף בהיתר עיסקא ומלווה אותו לאחרים בסתמא הוא על דעת היתר עיסקא, מכל מקום בנידון זה יש לעשות הסכם, כיון שהקונה לא קיבל שום כסף מהמוכר, אלא מחילה על חוב של תמורת הדירה, ולכן יש צורך שהקונה יקנה למוכר חלק בנכסיו כפי גובה החוב.

יש להגדיש שיש צורך להקנות בקנין סודר כדת וכדין ואי אפשר להסתפק בקנין אודיתא בלבד, כמקובל ברוב ההסכמים, כיון שהט"ז כותב בסי' קסח ס"ק יד שקנין אודיתא אינו מועיל אלא לעניין ממון ולא לסלק איסור ריבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל