לתרומות לחץ כאן

אחת מהמשתתפות בהגרלה זייפה אבל לא זכתה

בת ישראל השתתפה בהגרלות שהיו מיועדות לכל מי שלמד חפץ חיים, אולם היא מעולם לא למדה ושיקרה והצטרפה, היא מעולם לא זכתה אולם כתוצאה מכך הגורל הוא גורל מרומה, וכעת היא שואלת מה תקנתה והאם עליה לעשות משהו בחלק הגזל מאחר והיא גרמה שהגורל היה מרומה.

תשובה:

שלום רב,

היא לא צריכה לשלם כלום וגם הגורל הוא כהוגן ואינו מרומה.

מקורות:

אמנם בפתחי תשובה חו"מ סי' קעה סק"א מביא בשם שו"ת חוות יאיר סי' סא שאם היה שינוי כלשהו בגורל, בין בטעות ובין בתחבולה, בין שינוי שהוא לרעת אלו שלא זכו ובין שינוי שהוא לטובתם, הגורל בטל. אולם לדעתי כל זה בגורל אשר בדרך כלל אמור להיות תקין והטעות או התחבולה היא מעשה חריג, מה שאין כן בנידון זה, הרי ברור שבין עשרות לומדים או נבחנים ימצא אחד שיעשה זיוף כלשהו, שוב בהכרח לומר שתקינות הגורל תלוי רק במה שהוא ביד המארגנים, שעליהם סומכים המשתתפים שיעשו אותו כהוגן, ולא במה שקשור ליושרם של המשתתפים.
הצעתי את השאלה והתשובה לפני הרה"ג ר' אברהם דרברמדיקר והסכים עמי, והוסיף עוד שבהגרלה של ארגון 'משמרת השלום' מופיע בתקנון שההגרלה היא על דעת רב הארגון ושיש לו סמכות להכשיר את הגורל לפי שיקול דעתו, אף אם לפי הדין הוא פסול. אבל כדי להסתמך על תנאי זה יש צורך לקבל את הסכמת הרב.

לעניין אם חייבת לשלם על שהרוויחה זכות השתתפות בהגרלה שלא כדין, אף שהסיכוי על הספק גם שווה כסף, מכל מקום אם היתה זוכה בהגלה היתה חייבת להחזיר, יוצא שלא קיבלה אף טובת הנאה של ספק. וכן מוכח בפתחי תשובה שם בסוף דבריו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל