לתרומות לחץ כאן

הזיק משקפיים תוך כדי משחק כדורסל

הילדים בהפסקה שיחקו בכדורסל בתוך הכיתה. הבן של חברה שלי בעט בכדור במהלך המשחק ופגע בלי כוונה בילד אחר ושבר לו את המשקפיים. הילד עם המשקפיים בהתחלה היה שותף ואחר כך רק צפה מן הצד. האם חברה שלי חייבת בתיקון המשקפיים ?
תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

האמא ודאי פטורה מלשלם את הנזק.

אם הבועט בכדור היה בגיל בר מצווה והוא לא שיחק כמקובל הרי הוא חייב, ואם שיחק כמקובל יש להסתפק ומספק לא ניתן לחייב.

מקורות:

לעניין לחייב הורים על נזקי קטן, הגר"י גרוסמן (לא זכור לי היכן) כתב שיש להורים לשלם לצאת ידי שמים, כיון שבפתחי תשובה חו"מ סי' שמט סק"ב כתב בשם שו"ת שבות יעקב שקטן שגנב חייב לאחר שהגדיל לפייס את הנגנב ולשלם לו חלק מהגניבה. ומביא מספר חסידים סי' תרצב שהקטן חייב לשלם לאחר שהגדיל את הכל, ומסיק שהחיוב לשלם הכל הוא ממידת חסידות. אולם אין זה ברור שיש חיוב לשלם לאחר שהגדיל ועיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' פח ובשו"ת יביע אומר ח"ח חו"מ סי' ו. בנוסף לכך, דברי ספר חסידים אמורים בגנב במזיד ולא במזיק בשוגג. ואפילו אם יש חיוב לקטן לשלם, אין הוכחה שההורים חייבים לשלם במקומם.
הרה"ג ר' אהרן דמן כתב מאמר בקובץ שהוציא כולל עיון בעלזא בירושלים שאם בעל הכדור מסר אותו לקטן והקטן הזיק, הרי בעל הכדור חייב לשלם על שלא שמר על הכדור, מדין ממון המזיק. וצ"ע.

לעניין אם הבועט שיחק כמקובל במגרש כדורגל (בשאלה כתוב ששיחקו בתוך הכיתה, אינני מבין אם הכוונה יחד עם הכיתה או בתוך חדר הלימודים. גם כתוב שבעט בכדור במשחק כדורסל, למיטב ידיעתי, בכדורסל לא בועטים). לדעת הרמב"ם הוא פטור מדין הזיק שלא בכוונה בחצר שהוא רשות שניהם, שהרי יש לו רשות לבעוט בכדור במגרש כדורגל ולבעל המשקפיים יש רשות לעמוד שם. אולם בטור ושו"ע חו"מ סי' שעח סעיף ז נפסק שאם המזיק ראה את הניזק הרי הוא חייב, אף אם הזיק שלא בכוונה. ועיין בביאור הגר"א שם ס"ק יז.
צד נוסף יש לפטור אם שיחק כמקובל, אף לדעת הטור והשו"ע, לפי מה שכתב הרמ"א בסוף הסימן שם שאם הזיק דרך שמחה הרי הוא פטור, כיון שמוחלים זה לזה. ולפי זה ייתכן שאף המשחקים מוחלים אחד לשני את הנזק, כיון שהם מעוניינים במשחק. אבל אפשר לדחות שעל נזק שאינו שכיח לא מוחלים. גם ייתכן שלאחר שפרש מהמשחק (כפי שכתוב בשאלה) שוב אינו מוחל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל