לתרומות לחץ כאן

בעיות כשרות בבעל תשובה שמתארח אצל הוריו

שלום כבוד הרב,

בתקופה האחרונה אני ואשתי מתחזקים ומתחילים להתמודד עם מספר סוגיות, במיוחד בנושא כשרות(אני נוהג על פי הספרדיים).
הורים שלי ושל אשתי הם קונים אוכל כשר אבל לא שומרים כשרות עד הסוף וכאן באות השאלות:
1. אם אני מתארח אצל אמא שלי והיא רוצה לבשל לי אוכל, מה האפשרויות שלי? : * למשל בישול בתנור (כמובן תנור תא אחד שמבשלים פעם בשר ופעם אחרת מאכל חלבי, לא מערבבים ב"ה).
2. האם חימום זה שונה מבישול, זאת אומרת חימום של בורקסים או חימום של מנה בשרית שבושלה על הגז למשל (נגיד בתבנית חד פעמי סגור עם נייר כסף).
3. אפשר להביא לאימא שלי סיר חלבי וסיר בשרי לאחר טבילה ושתבשל בהם על הגז.

האם ישנם עוד דגשים שאני צריך לשים לב כשאוכלים בבית שהוא שומר כשרות באופן חלקי(כמובן לא ערבוב חלב בשר ולא חזי ר וכד').

כלים אני חושב להביא לאימא שלי צלחות זכוכית ולאחסן אותן במקום נפרד רחוק מהכלים שלהם או לפעמים אפילו לאכול בחד פעמי.

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

אשריך שזכית לחזור בתשובה, הקדוש ברוך הוא יזכה אותך שתמשיך הלאה להתחזק בלימוד התורה וקיום המצוות.

צריך לדעת שבעל תשובה שהולך לבית הוריו, על אף שוודאי בבית אתה צריך לנהוג כפי הדין לכתחילה, אבל בבית של ההורים מכיון שזה שעת הדחק גדול, בדיעבד אפשר לסמוך ולהקל בהרבה דברים אף שבמקומות אחרים צריך להחמיר בהם.

כפי מה שאני מבין ממך, ההורים שלך אינם מתנגדים כלל למעשה הטוב שעשית שחזרת בתשובה, וזה נשמע ממך שאם תבקש מהם בקשות מסויימות הם יסכימו להיענות לבקשתך, ולכן היית מציע לך כמה דברים כדי למנוע בעיות ושאלות בהלכה, אם יש לך אפשרות להביא כלים של עצמך, או להתשמש בכלים חד פעמיים, וודאי שכך צריך לנהוג, והיום יש גם סירים, תבניות, מצקות, כלי הגשה וכל מיני כלים חד פעמיים, ואם יש לך אפשרות להשתמש בהם תבוא עליך ברכה, שעל ידי זה תינצל מהרבה בעיות.

כדי למנוע בעיות עדיף לבשל ולחמם את המאכלים על הגז, מאשר להשתמש בתנור, מכיון שבשימוש בתנור יכול להיות הרבה בעיות.

ואם אין ברירה ומשתמשים בתנור, צריך שהבישול והחימום יהיה באופן שהאוכל לא יגע כלל בתבניות של התנור אלא היא תחמם את המאכלים בכלים כשרים, ואם התבניות של התנור מלוכלכות מחמת מאכלים שנשפכו עליהם, תבקש מאמך שתכסה את התבנית בנייר כסף ועל זה תניח את הכלים עם המאכלים, עוד צריך להקפיד שהמאכל יהיה מכוסה היטב בנייר כסף וכדומה, ולכן תבקש מאמא שלך שכשהיא מבשלת ומחממת אוכל בשבילך בתנור תכסה את האוכל לגמרי בנייר כסף וכדומה, ואם היא אופה חלות וכדומה שאין בהם שום רוטב נוזל, אפשר להקל גם בלי שהיא תכסה את החלות.

2. אין שום הבדל בין חימום מאכל לבישולו, ומה ששאלת אם מותר לחמם בורקס בתנור, התשובה היא שלכתחילה וודאי שעדיף שתאכל את זה בלי שהיא תחמם, אמנם אם היא חיממה את הבורקס מאחר ואין בו רוטב, ויש כאן שעת הדחק אפשר להקל ולאוכלו, בתנאי שהבורקס נמצא בתבנית כשרה ואינו נוגע במגע ישיר עם התבניות של התנור, כמו כן אם מחממים מאכל שיש בו מים או רוטב ומכסים אותו, גם כן אפשר בדיעבד להקל בשעת הדחק ולאוכלו.

3. אם היא מבשלת בסיר שאתה מביא לה, אין בעיה במה שהסיר מונח על החצובות שלה, ואם היא מבשלת אוכל כשר בתוך הסיר, המאכל כשר ואפשר לאוכלו, (וכמובן צריך להזהר שלא תכניס בו כף או כלי אחר שאיננו שמור בחזקת כשרות).

ברכה והצלחה בכל העניינים.

מקורות

לגבי מאכל יבש שאופים בתנור יש להקל כדעת הפמ"ג שאין זיעה באוכלין, ועיין באג"מ יו"ד ח"א סימן מ' וכמו כן במאכל שיש בו רוטב אם הוא מכוסה שוב אין לחשוש לזיעה, ובפרט שיש כמה צדדים להקל בתנורים שלנו שאינם נאסרים משום זיעה וכפי שמבואר בשו"ת יביע אומר חלק ה' יו"ד ס"ז.

לגבי חצובות יש להקל וכפי שמבואר במשנה ברורה סימן תנ"א ס"ק ל"ד ובאג"מ יו"ד ח"א סימן מ' – נ"ט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל