לתרומות לחץ כאן

בניה על גג מוצמד, השכרת דירות לבחורים

האם שכן של הקומה האחרונה שייך לו הגג?
וכשהוא רוצה לבנות, האם מותר לבקש ממנו תנאים של הוספת דירות בגג, למשל לא להשכיר לבחורים את הדירות.

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי הגג הוא רכוש משותף ובבעלות כל הדיירים.
אם רשום בטאבו (או בחוזי הרכישה מהקבלן) שהגג מוצמד לדירה העליונה, מבחינה משפטית יש לו רק זכות שימוש ולא זכות בניה עד שיהיה מפורש שיש לו גם זכות בניה.
בדין תורה יש לקבוע לפי אומדן דעת על פי כלל הנסיבות לצורך מה הוצמד הגג, אם לשימוש או להרחבת הדירה או ליחידת דיור נפרדת. במקרה שאין לו זכות קניינית ליחידת דיור נפרדת, אלא שבית דין יחליט לאשר יחידה נפרדת מחמת שלפי ראות עיניהם אין שום נזק לשאר הדיירים, סביר להניח שבית דין יקבלו את הדרישה שלא להשכיר לבחורים. במקרה שיש לו זכות ליחידה נפרדת, לא ניתן לאסור עליו בצורה גורפת שלא להשכיר לבחורים, אולם ניתן לדרוש ממנו להתחייב לחתום עם כל בחור שבא לשכור חוזה (עם שיניים) שלא להרעיש בשעות השינה ולהימנע מכל מה שלא מקובל לעשות בבניין מגורים.

מקורות:

לעניין טענת ריבוי דיורים עיין עלון המשפט גליון 23 עמוד ד. לעניין שלא להשכיר למי שמזיק לשכנים, עיין בשו"ע יו"ד סי' קנא סעיף ט שאסור להשכיר דירה לגוי בשכונה יהודית ועיין בשו"ע חו"מ סי' קעה סעיף מ שאם השכיר או מכר דירה לגוי באזור יהודי מחרימים אותו עד שיקבל על עצמו כל נזקין שיגרמו מהשוכר הגוי, ועיין שם בסעיף מא שאם הגוי משלם יותר מותר. כמובן שלא ניתן להשוות בין בחורים לגויים, אבל ניתן ללמוד מכך שהמשכיר חייב לדאוג שהשוכר לא יגרום סבל לשכנים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם ניתן לעכב מלבנות על הגג, ניתן גם לדרוש תשלום עבור הרשות ומותר וצודק לעשות כן. אבל יש לקחת בחשבון שתביעה כזאת עלולה להכעיס את השכן שרוצה לבנות, ובהרבה מקרים היחסים הטובים שבין השכנים שווה יותר מהכסף שניתן לקבל.
    להרחבה בנושא של פיצוי כספי של הדייר הבונה עיין עלון המשפט גליון 28 עמוד ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל