לתרומות לחץ כאן

אם מותר לרב ומו"צ לפסוק בהלכות שכנים

האם כל רב מו"צ וכד' מותר לו לפסוק בדיני שכנים.

תשובה:

שלום רב,

אסור לפסוק הלכה אלא אם כן היא ברורה כשמש בעיני הרב הפוסק וכמו שברור לו שאחותו אסורה להינשא לו.

באופן כללי אסור לפסוק בשום דבר ללא סמיכה ומסתבר שצריך שיהיה מוסמך למקצוע זה שהוא בא לפסוק בו.

יש לציין שאין תוקף לפסק שניתן בדיני ממונות ללא שמיעת שני הצדדים. ואם הפוסק הוא יחיד יש צורך גם בקבלת קנין (לחלק מהפוסקים).

מקורות:

בעניין שצריך שתהיה ההלכה ברורה עיין גמ' סנהדרין דף ז ע"ב ושו"ע חו"מ סי' י סעיף א.
בעניין סמיכה עיין שו"ע יו"ד סי' רמב סעיף יד ובקובץ תשובות חתם סופר סי' פד.
בעניין פסק דיין יחיד ללא קבלת קניין עיין סמ"ע סי' כב סק"ו, ש"ך שם סק"ב, קצות סק"ב ונתיבות סק"ג.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תדבר עם הרה"ג ר׳ אברהם דרברמדיקר על הנושא. הוא כתב על כך מאמר ארוך בהישר והטוב. ואם זכרוני איננו מטעה אותי מסקנותיו שונות משלך. כמובן שזה לא מחייב אותך אך לא יזיק להתייעץ איתו.

  2. לא כתבתי מסקנות, אלא שיש מחלוקת הפוסקים.
    ראיתי את המאמר עוד לפני שהיא נדפסה בקובץ הישר והטוב וכבר דיברנו והתווכחנו. לדעת הרב דרברמדיקר הש"ך הוא דעת יחיד, הויכוח בינינו היה על דעת הנתיבות, אם בקבלה סתם מבלי לפרש כיחיד מומחה או כבית דין, יסבור כהש"ך או לא.

  3. לא הבנתי את התשובה
    אפרט יותר
    הלכנו לרב והרב דן ואיני יודע האם הוא יודע בחושן משפט , מה עלי לעשות? אולי הרב חושב שבאנו לפשרה וכד'

  4. אם קיבלתם קנין לקיים את הפסק, הרי זה מחייב, כל עוד שלא יוכח שהרב טעה בדין (ובדרך כלל קשה להוכיח טעות). אם לא קיבלתם בקנין, אלא כל אחד שטח את טענותיו, אם הרב פסק על פי פשרה, הפשרה בטלה, כיון שלא היה קנין (עיין שו"ע חו"מ סי' יב סעיף ז), ואם הרב פסק על פי דין, יש מחלוקת בין הפוסקים אם הדין קיים. אם לא קבלתם קניין והרב עדיין לא פסק לכל הדעות אתה יכול לחזור בך ולומר שאינך רוצה לדון בפני הרב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל