לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין בפורים

שלו' כבוד הרב,

איך יתכן שבפורים מניחין תפילין ואילו בחול המועד לא מניחין?

ועוד שפורים גדול אפילו משאר החגים שאמרו רבותינו שפורים אינו בטל לעולם

תודה

תשובה

שלום וברכה

כפי שמבואר בגמרא ובפוסקים אין מניחים תפילין בשבת ויום טוב, ולעניין חול המועד נחלקו הפוסקים אם חייב בתפילין או לא, וטעם הדבר הוא משום שתפילין נקרא אות, ושבת ויום טוב נקראים אות, ואם מניחים תפילין בשבת ויום טוב, הרי זה מבזה את האות של שבת ויום טוב, משום ששבת ויום הם בעצמם אות וכנ"ל, אבל יום הפורים על אף שיש לו בחינות מסויימות שבהם הוא גדול יותר משאר ימים טובים וכפי שכתבת, מכל  מקום אינו נחשב אות, ואין שום חסרון במה שמניחים תפילין ביום הפורים, ואדרבה בפורים יש עניין עוד יותר גדול בהנחת תפילין יותר מבשאר הימים, וכפי שמבואר בפוסקים שלא יחלוץ את התפילין עד אחרי קריאת המגילה, וזהו משום שכתוב במגילה "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר" ודורשים חז"ל ויקר זה תפילין, ומבואר שלא רק שתפילין אינו מבזה את  הפורים אלא אדרבה יש עניין מיוחד של תפילין ביום הפורים וזהו חלק מעבודת היום שבזמן מרדכי נפל פחד היהודים על כל הגויים, וזהו עניין של תפילין שכתוב בפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" ומבואר בחז"ל שזהו הולך על תפילין של ראש, ויש עוד הרבה עניינים בתפילין שיש להם משמעות יותר גדולה דוקא ביום הפורים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. פורים אינו יום טוב במובן של איסור מלאכה, הדלקת אור, נסיעה ברכב וכו', ולכן הוא גם לא נחשב "אות" כדי לפטור מתפילין, יש בו אסיור מלאכה מצד עצם הרעיון של שמחת פורים והעיסוק בהודיה לה'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל