לתרומות לחץ כאן

חיוב מגילה לתושב ירושלים שיוצא לטיול ביום י"ד באדר

אם בי"ג באדר אני בירושלים וביום י"ד אדר אני נוסעת לצפון, כיצד עליי לנהוג מבחינת קריאת מגילת אסתר?

תשובה

שלום וברכה

אם את יוצאת מירושלים ביום י"ד בבוקר אחרי עלות השחר [קרוב לחמש בבוקר], את לא צריכה לקרוא את המגילה ביום י"ד, אבל אם את יוצאת מירושלים לפני עלות השחר [כלומר שבארבע וחצי בבוקר כבר לא תהיי בירושלים], את חייבת לקרוא את המגילה ולקיים את כל מצוות פורים ביום י"ד, ואת חייבת לקרוא את המגילה גם בליל י"ד וגם ביום י"ד.

אולם לא ציינת בשאלתך מתי את חוזרת לירושלים: ובכן אם את יוצאת מירושלים ביום י"ד לאחר עלות השחר, שכפי שכבר כתבתי הדין הוא שאת לא חייבת ביום י"ד לקיים את מצוות הפורים, במקרה כזה את צריכה לחזור לירושלים לפני עלות השחר של יום ט"ו, [לא יאוחר מהשעה ארבע וחצי לפנות בוקר ביום שישי], כדי שתוכלי לקיים את מצוות הפורים ביום ט"ו, אבל אם תחזרי ביום ט"ו באמצע יום, נמצא שלא קיימת את מצוות הפורים בשום יום, ואסור לבטל את האפשרות לקיים את מצוות הפורים, ולכן אין לצאת לטיול באופן כזה, ואם את לא מתכננת להיות בחזרה בירושלים לפנות בוקר של יום שישי, אל תצאי לטיול אלא אם כן את יוצאת בליל י"ד ואז את מקיימת את מצוות הפורים ביום י"ד.

ובאמת שיום פורים הוא זמן של קיום מצוות היום ולא זמן של טיולים, שבדרך זו קשה לקיים את מצוות היום כראוי, ולכן הייתי מציע לעשות טיולים בימים אחרים ולא בימים קדושים כאילו.

פורים שמח!

מקורות

שו"ת הר צבי ח"ב סימן קכ"ח, וחזו"א סימן קנ"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל