לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מצוות זכירת יציאת מצרים

שאלה לכבוד הרבנים שליט'א
בעניין מצות זכירת יציאת מצרים של כל יום.
אדם ששכח לכוון לצאת המצווה בפרשת ציצית או בבכרה שלאחריה האם יכול לומר בפיו אמירה סתמית לפי לשונו כגון 'הקב'ה הוציא את עם ישראל ממצרים' או שצריך לומר דווקא פסוק או הלכה המדברת בעניין יציאת מצרים.
תודה

תשובה

שלום וברכה

קודם כל יש לציין שמי שאומר פרשת ציצית, אף שלכתחילה צריך לכוון לצאת ידי חובת מצוות זכירת יציאת מצרים, בכל אופן אם בדיעבד לא כיוון, יצא ידי חובה. [וכפי שמבואר במשנה ברורה סימן ס' ס"ק י' בשם החיי אדם].

ומה שאתה שואל מה צריך לומר כדי לצאת ידי חובת מצוות זכירת יציאת מצרים, התשובה היא שמבואר בגמרא בברכות [יג] שגם מי שאומר הלכה שקשורה ליציאת מצרים יוצא ידי חובה וכפי שמביא המשנה ברורה סימן ס"ז, וזהו משום שלמעשה הוא זוכר בזה את יציאת מצרים, ולכן מסתבר שגם מי שאומר נוסח של עצמו, שהקדוש ברוך הוציא את ישראל ממצרים, גם כן יוצא ידי חובה, מכיון שלמעשה הזכיר את זה שהקדוש ברוך הוציאנו ממצרים. אמנם מי שרוצה לקיים את המצווה שלא בזמן אמירת פרשת ציצית וודאי שצריך לכוון במפורש שהוא בא לצאת ידי חובת מצוות זכירת יציאת מצרים.

ולענין אם הזכרה בפה מעכבת, או שיוצא גם כן בהזכרה בלב, עיין במשנה ברורה [סז,ג] שהביא שיש פוסקים שמסתפקים בזה, ויש שהכריעו שאינו יוצא ידי חובה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הערה אחר מחילה.
    מה שהבאתם מהמשנה ברורה סימן ס"ו בשם החיי אדם, שם מדובר דווקא לעניין קריאת שמע, ודווקא כאשר אומרה בתוך ברכות קריאת שמע, ועל זה כתב שגם אם לא כיוון לצאת ידי חובה, אפשר שיצא בדיעבד, [וגם בזה כאמור לכתחילה כן יכוון לצאת] אבל לעניין זכירת יציאת מצרים, שאין עניינה לברכות קריאת שמע, על זה לא דיבר משנה ברורה, ולכאורה בזה חובה אף בדיעבד לכוון לצאת ידי חובת המצווה, ואם לא כיוון , לכאורה יש לחזור.

    ואגב, נראה לי, שאם אדם הזכיר את עניין יציאת מצרים, ואף כיוון לצאת ידי חובה, אבל ליבו בל עימו, כלומר כאשר אמר בפיו יציאת מצרים, חשב בדברים אחרים, לא יצא ידי חובה, שכן הוא אמנם "הזכיר" יציאת מצרים, אבל לא "זכר" את יציאת מצרים. אמרה בפיו אבל לא שם ליבו למה שאומר, אז לא זכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל