לתרומות לחץ כאן

תרם כסף עבור מגילה ולאחר מכן נדיב אחר שילם על הכל

מישהו גבה ממני כסף עבור כתיבת מגילה לישיבה מסוימת. יותר מאוחר באותו יום, בא גביר מסוים ותרם את המגילה כולה. האם אני רשאי לבקש את כספי בחזרה?

תשובה:

שלום רב,

הישיבה זכתה בכסף, ואינך יכול לדרוש אותו בחזרה.

מקורות:

התרומה לא ניתנה בטעות, שהרי בשעה שנתן עדיין לא נתן השני את כל הכסף, וממילא יש לכסף זה דין של 'מותר שבוי לשבוי', כמבואר במשנה שקלים פרק ב משנה ה "מותר שבויים לשבויים מותר שבוי לאותו שבוי, מותר עניים לעניים מותר עני לאותו עני" וכן נפסק בשו"ע סי' רנג סעיף ו.
כמו כן, אין אומדנא דמוכח שעל דעת כן לא תרם, כיון שהישיבה עדיין קיימת וזקוקה לכסף לצרכים חשובים אחרים. עיין בכל זה בעלון המשפט גליון 24 עמודים א-ב דין 3 ודין 6.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המקרים של "מותר שבוי לשבוי", וכדומה, מתייחסים למקומות בהם יש קטגוריה כללית של פדיון שבויים, של עניי העיר, וכדומה. במקרה של השאלה, אין קטגוריה רחבה, אלא צורך ספציפי של כתיבת מגילה. כיון שהמגילה נתרמה, ונתבטל הצורך, למה לא יהיה התורם זכאי לקבל את כספו בחזרה? אילו היה מגבית כללית לכתוב מגילות או ספרי נביאים, אזי אפשר להבין את התשובה, אבל בהנחה שאין צורך למגילות אחרות, האם הישיבה רשאית לשמור את הכסף לצרכים שאינם קשורים למגבית המקורית?

  2. אינני מבין את ההבדל, מותר שבוי לשבוי לא מדובר בקופה כללית של פדיון שבויים. אם היה מדובר בקופה כזאת היה צריך לשמור את הכסף לשבויים אחרים. מדובר שאספו כסף כדי לפדות שבוי מסוים, אספו יותר כסף והדין הוא שנותנים אותו מתנה לשבוי. והטעם הוא כיון שאין 'אומדנא דמוכח' שאם יישאר כסף שתתבטל המתנה. כל שכן, בתרומה לישיבה, שאף לצרכים אחרים של השיבה היא מצווה רבה של החזקת תורה, שאין 'אומדנא דמוכח' שאם יהיה מספיק כסף עבור המגילה תתבטל המתנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל