לתרומות לחץ כאן

קביעת מזוזה בחדר כביסה ובמזווה

שבוע טוב כבוד הרב!

בביתי יש חדר כביסה שגודלו 1.20X1.50
ומזווה שגודלו 1.20X1.80 באם במקומות לאה רצוי להתקין ממזוזה , ואם כן באיזה צד שנאמר לי מגודל מסיום יש להתקין בצד שמאל של הכניסה?

בברכה

תשובה

שלום וברכה

חדר גדול שיש בו פתח מעבר לחדר קטן שאין בו שיעור של 4 אמות על 4 אמות, אם על אף גודלו הקטן של החדר משתמשים בו לתשמישים חשובים יש דעות בפוסקים שחדר כזה חייב במזוזה, ולדעתם צריך יהיה לקבוע את המזוזה לימין הנכנס לחדר הקטן.

אמנם יש פוסקים שסוברים שחדר שאין בו 4 אמות על 4 אמות פטור ממזוזה, ולדעתם צריך להניח מזוזה בצד ימין של מי שנכנס מהחדר הקטן לחדר הגדול, כמו כל פתח של בית שחייב במזוזה, כמו כן כאן הפתח הזה משמש לכניסה מהחדר הקטן לחדר הגדול ולכן צריך לקבוע מזוזה בצד ימין למי שנכנס מהחדר הקטן לחדר הגדול.

ולכן כאן בחדר כביסה שאין בו 4 אמות על 4 אמות, אם משתמשים בו לתשמישים חשובים, צריך לקבוע מזוזה, וכפי שביארנו יש בזה דעות ומנהגים חלוקים באיזה צד לקבוע את המזוזה. ולכן אתה יכול לקבוע את זה באיזה צד שאתה רוצה.

ויש לציין שמאחר שיש כאן מחלוקת הפוסקים היכן לקבוע את המזוזה, יש לקבוע אותה בלי ברכה.

ובעניין קביעת מזוזה במזווה, הדבר תלוי באיזה סוג מזווה אם זה רק ארון שאינו עשוי לכניסה ויציאה של גוף האדם, אינו חייב כלל במזוזה. אבל אם המזווה עשוי לכניסה ויציאה של האדם, דינו כפי שביארנו לעניין חדר כביסה.

מקורות

חדר שאין בו שיעור של ארבע אמות על ארבע אמות, אינו חייב במזוזה וכפי שמבואר בשו"ע יו"ד סימן רפ"ו סעיף י"ג, ועיין ברע"א [שם] שכתב שאם יש חדר שאין בו ד' על ד' צריך לקבוע מזוזה לימין הנכנס מאותו חדר לתוך הבית, מכיון שאנחנו דנים את החדר כביסה כאילו הוא חור שנכנסים ממנו לתוך הבית וכל כניסה לתוך הבית מחייבת במזוזה ועיין בערוך השולחן סימן רפ"ו סעיף כ"ג שפסק כמותו, וכן דעת החזו"א [סימן קס"ט ס"ק ה' -ז']. אמנם עיין בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סימן קפ"א שתמה על דברי רע"א וחולק עליו.

ועיין בפתחי תשובה [רפו,יא] שכתב בשם החמודי דניאל שחדר שאין בו ד' על ד' אם הוא משמש לתשמישים חשובים חייב במזוזה.

ולפי זה בחדר קטן שיש בו תשמישים חשובים, יש לשאול היכן לקבוע את המזוזה האם בצד ימין לןנכנס לחדר הקטן וכדעת החמודי דניאל או לימין הנכנס לחדר הגדול וכדעת רע"א, ובאמת שאין הכרח שרע"א חולק על החמודי דניאל שהרי יש לומר שהוא מדבר באופן שהחדר הקטן אינו מיועד לתשמישים חשובים, אמנם בחזו"א נראה שסובר שלדעת רע"א בכל אופן יש לקבוע בצד ימין הנכנס לחדר הגדול, ועיין בשו"ת שבט הלוי ח"ב סימן קנ"ב שכתב שלדעת החזון איש יש להניח בימין הנכנס לחדר הגדול וכתב שם שכן המנהג בבני ברק.

אולם עיין בשו"ת אבן ישראל ח"ז סימן ל"ד שדעתו של הגאון ר' ישראל יעקב פישר זצ"ל שיש לקבוע בצד ימין של הנכנס לחדר הקטן וכדעת החמודי דניאל וכן דעת האור לציון ח"א סימן י"ד. ומאחר שגם האגרות משה תמה על עצם דברי הרע"א, ובמקרה כאן יש לומר שגם רע"א בעצמו מסכים לדעת החמודי דניאל וכנ"ל לכן נלענ"ד שעדיף להניח לימין הנכנס לחדר הקטן, אבל וודאי שמי שמניח בצד ימין הנכנס לחדר הגדול, יש לו על מי לסמוך שכן דעת כמה פוסקים חשובים מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל