בוקר טוב
מישהו שמניח תפלין ומברך על מה שהוא מניח על היד ואז מברך על מה שהוא מניח על הראש, רשום לי בסידור רק לברך על היד, ועל הראש רק למקרה שמדברים אבל למקרה שלא מדברים האם זה אסור לברך את הברכה שניה?
האם זה נקרא ברכה לבטלה האם יש פוסקים שאומרים לברך בכל מצב שני ברכות או שאסור?
תודה
תשובה:
למנהג הספרדים וחלק מקהילות החסידים, מברכים רק ברכה אחת על הנחת תפילין של יד ושל ראש, ורק במקרה שמדברים בין הנחת של יד לשל ראש מברכים ברכה שניה על של ראש, ולמנהג האשכנזים ורוב קהילות החסידים, מברכים תמיד שתי ברכות אחת על של יד ואחת על של ראש.
מקורות:
שו"ע או"ח סי' כה ס"ה, מחלוקת השו"ע והרמ"א, וכן המנהגים חלוקים, אולם יש מהחסידים, בפרט אלו שהיו בארץ ישראל (קרלין, סלונים ועוד) שמברכים רק ברכה אחת משום דעתו של השו"ע.