לתרומות לחץ כאן

תשלום מכספי מעשר עבור מורה פרטי לבן

בני זקוק למורה פרטי לצורך לימודיו התורניים, האם כדאי או ניתן לשלם ממעות מעשר?

תשובה:

שלום רב,

תלוי עד כמה הצורך הוא קריטי, אם זה מצב שכל הורה היה שוכר מורה פרטי, אין לשלם מכספי מעשר. אבל אם הרבה הורים לא היו שוכרים מורה פרטי, אלא שהנך רוצה להשקיע בבנך יותר מהמינימום, ניתן לשלם מכספי מעשר.
במקרה שמותר, אף מומלץ לעשות כן, משום שתי סיבות. א. כספי מעשר מיועדים בעיקר להחזקת תורה, והחזקת תורה של הבן קודמת לכל אדם. ב. אם תשלם מכספי חולין, קיים חשש שתנסה לקמץ בהוצאות אלו.

מקורות:

אין להשתמש בכספי מעשר עבור דברים שחייבים. בשו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' ה מתיר לשכור מורה פרטי מכספי מעשר. אולם מסתבר שבזמנינו שמקובל יותר לשכור מורה פרטי מבעבר, אין להתיר בכל מקרה.
אמנם, קשה לקבוע שאדם חייב לשכור לבנו מורה פרטי, אם הבן אינו לומד בסדרי הישיבה. ייתכן שאדם יכול להיפטר בטענה שהוא העמיד מלמדים ומגידי שיעורים לבנו, והבן חייב להתאמץ ללמוד מהם. אבל גם אם אין חיוב על פי הלכה, מכל מקום אם כל הציבור נוהג להוציא כסף על צורך זה, הרי זה מוגדר כדבר שבחובה שאין לשלם מכספי מעשר. עיין עלון המשפט גליון 30 עמוד א.
מצד שני, המנחת יצחק אינו ממליץ כל כך לשכור מורה פרטי מכספי מעשר, כיון שלא ראה בכך צורך חשוב להחזקת תורה, אבל בזמנינו המחנכים וגדולי הדור ממליצים מאד לשכור מורה פרטי, ושזה מביא תועלת רב לרוב בחורי הישיבות, כך שניתן לראות בכך החזקת תורה לא פחות מאשר תרומה לישיבה. לעניין החזקת תורה מכספי מעשר עיין עלון המשפט גליון 33 עמוד א. לעניין הקדמת קרובים עיין שם גליון 27.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל