בשבת מותר להתכונן נגיד למבחן בהסטוריה?רק לקרוא ברור שלא לכתוב וכלום .
תשובה:
שלום וברכה
מותר ללמוד בשבת לצורך מבחן בלימודי קודש, ולכן אם מדובר בנושא בהסטוריה ששייך ללימודי קודש, מותר לכתחילה ללמוד בשביל המבחן.
אמנם בדרך כלל ההסטוריה הנלמדת אינה נחשבת לימודי קודש אלא מקצועות חול, וביחס ללימוד במקצועות חול לצורך מבחן, אם מטרת הלימוד הוא גם כדי להחכים, וגם כדי לדעת במבחן מותר, אבל אם כל מטרת הלימוד הוא רק כדי להצליח במבחן, ואין לך שום עניין בעצם לימוד החכמה, מן הראוי שלא ללמוד זאת בשבת.
יש לציין שאין לומר במפורש שהלימוד הוא לצורך לימוד למחר.
מקורות:
בעניין לימודי קודש עיין בספר שמירת שבת כהלכתו פרק כ"ח הערה קס"ט.
ובענין לימודי חול אם כל המטרה היא לצורך הצלחה במבחן עיין בשמירת שבת כהלכתו פרק כ"ח הערה קס"ח – ר"ו – ר"ז שהגרש"ז אוריבך זצ"ל הסתפק אם יש לאוסרו משום איסור הכנה משבת לחול.
ולימוד הסטוריה אינו נחשב לימוד חכמה ולכן לא שייך כאן מחלוקת הראשונים שנחלקו אם מותר ללמוד בספרי חכמות בשבת.
אין לומר בפיו על דברים אף אם הם מותרים לעשותם בשבת שעושה זאת לצורך מחר, כמבואר במשנ"ב סי' רצ סק"ד.
האם היסטוריה נחשב כמו ספרי מלחמות שבסימן שז סעיף טז כתב בשו"ע שאסור ?
הסברא אומרת שזה כמו ספרי מדע שאם אדם נהנה מקריאתם יש מקום להקל. היחס לקריאת הסטוריה הוא הרצון להחכים ולצבור ידע והשכלה כמו בספרי מדע וחכמה.
השאר תגובה