לתרומות לחץ כאן

קשר של תפילין של ראש לספרדי

שלום,
אני ספרדי, ויש לי תפילין שבשל ראש יש לזה את הקשר המרובע, ולא דל"ת רגילה.
רק לאחרונה הבנתי שזה מנהג של התימנים או אשכנזים, לא זוכר איזה מהם. אבל בטוח שזה לא של עדות המזרח.
השאלה שלי זה האם מותר לי להניח אותם עדיין? אין לי תפילין אחרות ולקנות חדשות אין לי כסף לזה.

תשובה:

א. לשם הפיכת הקשר ממרובע לדלת רגילה, אין צורך לקנות תפילין חדשות, יש ללכת למי שבקיא בכך [רב בית הכנסת וכד'] ולבקש ממנו לשנות את הקשר.

ב. כדי לוודאות שהתפילין כתובים בכתב אשכנזי או ספרדי, יש לתת את התפילין לבדיקת תפילין באחד המכונים שמיועדים לכך, [אפשר לקבל קצת אינדיקציה מצורת השי"ן שנמצאת על התפילין של ראש].

ג. אם החשש שלך שמא התפילין עצמם הינם תפילין בכתב אשכנזי, בשעת הדחק, אתה יכול בנתיים להניח את התפילין הללו, עד שיהיה לך ממון להחליף את פרשיות התפילין.

מקורות:

א. בעיקר המנהגים בצורת הקשר של ראש, מדברי הבית יוסף משמע שיש מקום לשתי הצורות גם כמרובע ממש, וגם כצורת דלת (עי' ב"י סי' לב ס"ל), ואמנם בכף החיים (קול יעקב סי' לב ס"ק רלז) הביא את דעת המלאכת שמים (שהיה מבני אשכנז) שיש לעשות בצורת דל"ת ממש, אך בדברי הפוסקים הספרדים לא מצאנו עיכוב בדבר, ואשר על על כן אין בזה שום חסרון, ואף מבני אשכנז יש שנהגו כך ויש שנהגו כך, עי' ספר תפלה למשה (פ"ז ס"י וסי"ב, ובהערות שם).

ג. הבית יוסף הביא בספרו הבית יוסף רק את צורת הכתב האשכנזי ולא את צורת מנהג הספרדים, ומזה הוכיחו רבים מהפוסקים שאף לדעת הב"י כתיבת האשכנזים כשרה לספרדים (ועי' שו"ת הרא"ש כלל ג' סי' יא שכתב "וצורת האותיות אינם שוות בכל המדינות הרבה משונה כתב ארצנו מכתב הארץ הזאת ואין פסול בשינוי הזה ארק שלא יעשה ההי"ן חתי"ן כפי"ן ביתי"ן וכמו שמפרש בגמרא", וכן נהגו להקל במקום שאין תפילין אחרות להניח כמנהג האשכנזים, אולם יש שכתבו להעיר שצריך לבדוק לגבי צורת פרשיות התפילין הפתוחות והסתומות [בתפילין של יד] שיש לפעמים שינויים שעלולים לפסול את הפרשיות כיון שלדעת השו"ע צריך לעשות כשיטת הרמב"ם ואכמ"ל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לבחור היקר צור קשר איתי בטלפון 02- 5352127
    ואני יעזור לך ואסדר לך הקשר לתפילין של ראש הכל לשם שמים ללא תמורה ממתין לך
    אהרון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל