לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בישול נכרי לאשה קשישה שיש לה עובדת זרה

שלום
שאלתי
אשה בת 90 ויש לה עובדת זרה מה דין בישולי גויים עבור האשה ואם אפשר לתת תשובה מפורטת ככל האפשר היות ואשה מחמירה ורוצה ממש לא להכשל בבישולי גויים האשה ממוצא מרוקאי
בתודה מראש ושבת שלום .

תשובה

שלום וברכה

אסור לאכול מאכלים שהתבשלו על ידי גוי, ולכן צריך לדאוג שיהודיה תבשל את המאכלים עבור הקשישה, אולם אחרי שהמאכל מבושל מותר שהגויה תחמם את המאכלים עבור הקשישה.

חשוב לציין שצריך ליזהר שהגויה לא תחמם את האוכל בסירים שהיא משתמשת בהם כדי לבשל לעצמה אוכל.

כמו כן חשוב להזהיר את הגויה שתתן לקשישה רק את האוכל שאתם מביאים לה ולא להוסיף לה גם מאכלים מהבישולים של עצמה.

כדי שהמאכלים יאסרו על ידי בישול הנכרי, צריך שיתקיימו 2 תנאים, 1. שהמאכל יהיה מסוגי המאכלים שאי אפשר לאוכלם בלי בישול. 2. שזה יהיה מאכל חשוב שעולה על שולחן מלכים.

ולדעת הרבה פוסקים מותר לגויה להכין קפה או תה עבור הקשישה. (וכפי שמבואר במקורות) ולבעל נפש ראוי להחמיר.

מקורות

איסור בישולי נכרים מבואר בשו"ע יו"ד סימן קי"ג ובנו"כ שם,

ומה שכתבנו שמאכל שנתבשל כבר מותר לגויה לחממו, הדבר פשוט מסברא, מכיון שכל האיסור הוא רק בדבר שאינו נאכל כמו שהוא חי, והבישול בא להכשירו באכילה, אבל דבר שהוא כבר ראוי לאכילה, והגוי בא רק לחממו, אין כאן בישול שמכשיר באכילה ולכן הדבר מותר.

לענין תה וקפה: עיין בגליון מהרש"א ריש סימן קי"ג וביד אפרים ריש סי' קי"ד בשם הבאר עשק שאין איסור בישולי  עכו"ם בקפה והיינו מפני שאינו ניכר בתבשיל [ודומה לשכר שכתבו התוס' שמכיון שאין השעורים ניכרים במשקה אין בו משום בישול עכו"ם] ועוד משום שאינו עולה על שולחן מלכים אמנם עיין בפתחי תשובה [קיד,א] שהביא שיש חולקים וס"ל שעיקר הטעם שאין בשכר משום בישולי עכו"ם היינו מפני שאינו עולה על שולחן מלכים אבל קפה ותה עולים על שולחן מלכים ולכן ראוי  לבעל נפש להחמיר ולא לשתות קפה שעשה גוי ע"כ    

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ב"ה
    ראיתי בעלון את דעת הרב עובדי'ה שכן ניתן להתיר. שהגוי'ה תבשל לאדם קשיש ביותר- בגלל מצבו.
    סבתי בגיל מופלג ביותר (היא אשה מסורתית)- והיא גרה בבית אבות עם מטפלת נוכרית. אין אצלינו אף אחד דתי במשפחה מלבדי, אני גרה מחוץ לעיר. מה לעשות?

  2. אמת הדבר שכיון שמדובר בצורך חולה מותר לה לאכול מבישולי נכרים, אבל לכתחילה זה לא מוצלח, יש למצוא סידור הולם שיאפשר לה להמשיך ולקיים את דיני התורה גם באחרית ימיה בלי להזדקק להיתרים של אונס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל