לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הרס חדרון שבלט למעבר וגרם לנזקים

שלום.
אני מתגורר בוילה חד קומתי. על ידי גר שכן נוסף בוילה חד קומתי. בין הוילות יש מעבר ברוחב 5 מ'.
כבר שנים שיש בינינו ויכוח למי המעבר שייך (יש שם דברים לא ברורים בתשריטי השטח של הקבלן), ומעולם לא פנינו לדי"ת בענין הזה. ולא על זה השאלה שברצוני לשאול.
מה שקרה עכשיו, שאני שפצתי את הבית שלי, ובניתי חדרון של מטר על מטר שבולט לתוך המעבר.
השכן בא והרס את כל הבליטה, והזיק לי שם אלפי שקלים.
הוא טוען שזה אילן הנוטה לרה"ר, ומותר לו להרוס את זה כנפסק בסי' תיז.
השאלה שלי, בהנחה והמעבר הוא משותף לשנינו, האם אני יכול לתבוע אותו על מה שהזיק לי? או שהוא צודק בזה שהיה מותר לו להזיק בלי שום התראה?
אני ידגיש שוב, השאלה שלי היא לא לגבי עצם השטח למי הוא מיועד, אלא נניח כדבריו שהוא צודק, והמעבר הוא שלו בלבד או משותף לשנינו. מה לגבי הנזקים שהוא גרם לי?

תשובה:

שלום רב,

אם הנזק הוא הריסת הבליטה עצמה, אין לך תביעה נגדו, בהנחה שהמקום הוא שלו או משותף, כיון שגם אם היה מודיע לך היית חייב להרוס את הבליטה.
אם הנזק הוא במיטלטלין שהיו בחדרון, או בקירות אחרים שאינן בולטות למעבר, והיה ניתן למנוע את הנזק באמצעות התראה מראש, הרי הוא חייב על הנזק.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' שיט מחלוקת המחבר והרמ"א אם חייבים להודיע מראש לפני שמוציאים פירות של השני לרחוב, ועיין שם בסמ"ע סק"ב. אמנם בנידון זה שאין לבעל המעבר שום הפסד אם ימתין קצת, נראה ברור שחייב לשלם על הנזק אם לא התרה מראש, כדי למזער את הנזק ככל שניתן. עיין בשו"ת חוות יאיר סי' קסה שהובא בפתחי תשובה שם. ועיין עלון המשפט גליון 30 עמוד ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל