לתרומות לחץ כאן

שאלות בהלכות לשון הרע

שאלה:

אני וחברה לומדות כל לילה הלכות לשון הרע לכן יש לי מס' שאלות:
1.חברה ספרה לי כי בעלה חולה מאוד לכן הוא פיספס תפילה במניין דבר שלא קרה לו לעולם האם זה לשון הרע?
2.חברה ספרה לי כי בנה עזר לה להכין תעודות במחשב ואז היא פלטה כי הוא שיגע את המזכירה של ביה"ס בו היא עובדת אציין שמיד העברתי נושא אחר כאשר שמעתי זאת וגם אציין פרט נוסף שאינני מכירה את בנה האם זה לשון הרע?
3.חברה שלי יש לה מכות ביד ואז היא ספרה לי שגם לחברה מהצוות שלנו היה מכות קור כמו שיש לה האם זה לשון הרע?
4.חברה הביאה לי טופס שידוכים להעביר למשפחה מסויימת ואותה חברה הפנתה גם חברה נוספת אלי כדי שתביא לי גם פרטים להעביר לאותה משפחה ולכן אותה חברה שהפנתה אותה אלי שאלה אותי אם אותה חברה הביאה לי את הטפסים של השידוך ואמרתי לה שכן האם יש בעיה הלכתית?
5.הרב אני לא רוצה לשמוע לשון הרע אבל גם אם אני מדברת על דברים שלא קשורים לאנשים אנשים איך שהוא מכניסים לשון הרע על אנשים ואני לא מאמינה וגם מחליפה נושא אבל יוצא לי קצת לשמוע האם אני עוברת על חטא?

תשובה:

  1. אין בזה לשון הרע ואין בזה שום חיסרון, כיון שהבעל אונס מחמת רוב חולי, ואפשר שאף היה אסור לו לצאת מביתו.
  2. כאן הבעיה מצד קבלת לשון הרע, ויפה עשית, כיון שמיד העברת הנושא, וגם את צריכה לא להאמין בלב, וזה שאינך מכירה את הבן גם אומר שלא קיבלת לשון הרע.
  3. לא רואה בזה לשון הרע, זה פגעי הטבע, באים והולכים, וכעת יש לה מכות ומחר לא יהיו.
  4. גם בזה לא רואה כלל איזה לשון רע יש בזה, האם זה דבר רע להביא טפסי שידוכים לאיזה משפחה? אולי לא הבנתי את השאלה על בוריה.
  5. בכל אלו הדברים יש להקפיד על מה שכתב החפץ חיים שאם אפשר להעביר נושא או ללכת ממקום שמדברים לשון הרע יש לעשות כן, ואם אי אפשר להשתמט וגם לא יכול להניח אצבעו באזניו מפני שילעגו לו, יעשה שלשה דברים א, יחליט בנפשו שלא להאמין לדברי הגנות, ב, שלא יהיה נוח לו בשמיעת הלשון הרע, ג, לא להראות לפני המספרים תנועה שיראה ממנה שהוא מסכים לדבריהם.

לסיום, יש לשבח מאוד את לימוד הלכות שמירת הלשון, אשר החפץ חיים הפליג במעלתו לאין ערוך, ועוד ניכר גודל היראת חטא שלא להיכשל, וזה דבר חשוב. אבל נראה שאת לוקחת את איסורי לשון הרע בצורה שמלחיצה ועם חששות יותר מידי, מה שיכול להביא לידי פיצוץ, ולפעמים גורם שאדם יפסיק מלעמוד על המשמר, ודרכה של תורה היא בנעימות , דרכיה דרכי נועם.

מספרים שאחרי שהחפץ חיים כתב את ספרו, אמר לו אחד מתלמידיו, שמעתה אי אפשר לדבר, שהרי בכל דבר יתכן להיכשל באיסורים, ענה לו החפץ החיים, שאדרבה כל עוד שלא היה ספר היה חשש על כל דיבור ודיבור שמא הוא לשון רע, אבל עתה שיצא הספר אם אדם ילמד אותו על בוריו וידע מה טוב ומה לא, יכול לדבר חפשי. ובאמת מספרים שהחפץ חיים בעצמו היה דברן ולא היה שתקן, וכדי להראות לדור, שאפשר לדבר כמה שירצה האדם ובמה שירצה האדם, כי אם ידע הכללים וירא מלחטוא יוכל לדבר בחופשיות, וזה לא אמור לגרום לאדם להיות חששן ולחוץ.

מקורות:

לגבי אות 1,3,4 ראה ח"ח כלל ה שדווקא שלילת המעלות נחשבת לשה"ר. לגבי אות 2,5 וראה ח"ח כלל ו אות ה-ז, באיסור קבלת ושמיעת לשון הרע, והדרך להינצל מהאיסור, באורך.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. באופן כללי מחלה אינה חסרון, אלא אם כן הדבר גורם לו נזק בעבודה או בחברה וכו', שאז הדבר מותר רק כאשר זה נעשה לתועלת ולפי גדרי הדין במקרה כזה.

  2. האם מותר לכתוב ביקורת על נותן שרות באינטרנט? מדובר בחברה המעסיקה גויים שנתנו לי שרות, בחלקו מצויין, ובחלקו ניסו לרמות אותי. כמו כן נעלמו פריטים יקרי ערך מהבית, אך אין לי מושג אם הם לקחו או לא כי היו הרבה פועלים. על מנת להזהיר אחרים וגם בגלל שנגרמה לי טראומה פרסמתי זאת באופן מתומצת ועובדתי ככל שהצלחתי במסגרת תגובות לכתבה שעסקה בנושא . היו על חברה זו תגובות חריפות רבות. עכשיו נראה לי שאולי הוצאתי לשון הרע

  3. שלום
    אני לומדת במכללה לא חרדית, בקשו מאיתנו למלא משוב על מורה מסוימת. המרצה הייתה גרועה, ירדה על בנות, צחקה עליהם, הייתה לא ידידותית כלפינו וגם דרך ההוראה שלה לא הייתה טובה בעיני,
    כעת מבקשים מאיתנו למלא משוב אנונימי
    חשוב לי למלא אותו בשביל הסטודנטיות בשנה הבאה
    האם מותר לי?

  4. אם נראה לך שבאופן גורף מוחלט וחד משמעי האשה הזו אינה ראויה לשמש כמורה והמצאותה במקום גורמת נזק, מותר למלא כי זה לשון הרע לתועלת, אבל אם זה נושא שנתון לפרשנות ויש בנות שכן נהנו וכו', אין לקפח את פרנסתה.

  5. לספר על מישהו סיפור של עוול שהוא עשה בלי להזכיר את שמו האם מותר הרי השומע יגיד עליו דברי גנאי ולא ראיתי שנזהרים לא לספר בלי שמות? תודה רבה

  6. שלום רב
    הזמנתי מלצר מחברה לשבת משפחתית והוא לא עשה את עבודתו כראוי ובני המשפחה נאלצו לעזוב את השולחן ולעשות זאת בכוחות עצמם. מה שגרם לנו כמארחים עוגמת נפש. האם מותר לי לבקש שיורידו לנו במחיר כיון שעבודתו היית חלקית בלבד? דבר שככל הנראה יפגע בעבודתו בעתיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל