לתרומות לחץ כאן

הכשרת תנור כשנאפה בו חלבי

בס"ד
איך מכשרים תנור אפיה כאשר נאפה חלבי ולהפך?

תשובה:

כאשר המטרה להופכו לפרוה, לכל המנהגים, יש לנקותו היטב בחומרי ניקוי של תנורים, ולאחר מכן לחממו בחימום הכי גבוה של התנור, עד שהטרמוסטט מפסיק לעבוד [בתנורים שיש בהם נורת חיווי על זמן הפעלת הטרמוסטט ניתן להבחין בזה כך, באם אין נורת חיווי, והתנור קודם הפעלתו זו היה קר, אם הוא תנור ביתי, זמן סביר להגעה לחומו המקסימלי הוא לכל היותר 45 דק'], לאחר מכן יש להמתין כ-5 דקות ודי בכך.

כאשר התנור היה בשרי ובטעות אפו בו מאפה חלבי, ניתן לעשות גם כן כפי המתואר לעיל, ויחזור להיות חלבי.

אם התנור היה בשרי באופן קבוע, ורוצים על ידי הפעולה הנ"ל להופכו לחלבי באופן קבוע, למנהג הספרדים מותר, אולם למנהג האשכנזים אם כי שמעיקר הדין יש מקום להקל בזה, אולם יש אומרים  שלא לעשות זאת לצורך שימוש קבוע באופן הפכי ממה שהיה קודם.

הפעולה הנ"ל טובה רק כאשר השאלה היא מבשר לחלב ולהיפך, אולם כאשר מדובר על אפיית מאכלות אסורים [כנבילות וטריפות] יש לעשות שאלת חכם כיון שהדבר תלוי מאד בסוגי התנורים השונים.

מקורות:

הפעלה בצורה זו דינה כליבון קל, אולם אין זה ליבון חמור, ולכן מאחר והבליעה היתה מדין היתירא בלע (כמבואר בשו"ע הרב סי' תנא בקו"א לגבי בליעה מבשר ואח"כ חלב) די בליבון קל, ולכן להופכו בחזרה לפרווה או לבשרי אין בעיה כאשר הבליעה היתה מחלב לאחר שימוש בבשר, ואף יתכן שאין צריך לזה כיון שאם לא נשפך מהתבשיל או המאפה אלא רק היה בתבנית יש בזה מקום יותר להקל משום שלהרבה דיעות אין בזה זיעה רק ריחא שמותר לכתחילה, אולם כיון שיש דיעות שזה נחשב לתנור קטן או שנחשב לזיעה מן הראוי להחמיר בזה בדבר שאין בו טירחה גדולה (כמבואר בפוסקים לגבי דינים כעין אלו בגדרי דבר שיש לו מתירין ואכמ"ל), ואולם כאשר רוצים להפוך את התנור מחלבי לבשרי או להיפך, למנהג הספרדים אין בכך כל בעיה כיון שלא נהגו בחומרת הפיכת כלי בשר לחלב על ידי הגעלה וכמבואר בספרי הלכות בשר בחלב הרחקות והזהרות פרק ה, ולמנהג האשכנזים החמירו בזה כמבואר שם, וכן שמעתי בשם הגרד"צ אורדנטליך שליט"א רבה של ביתר, שכן הורה שאין להפוך תנור מחלבי לבשרי ולהיפך, אם כי המיקל יש לו על מי לסמוך, כיון שאמנם זה גדר הגעלה ולא גדר ליבון [שמותר בליבון להפוך מחלב לבשר וכמבואר בספר שם] אולם מנין שנהגו להחמיר בזה אף בליבון קל, ואין לנו מנהג אלא בהגעלה, וזאת ועוד כיון שלא מדובר על הנחה על גבי התנור עצמו אלא בתוך תבניות ולהרבה דיעות נחשב רק לדין ריחא ולכן נראה שהמיקל יש לו על מי לסמוך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אפיתי בתנור מאפה חלבי ואני רוצה לאפות בו תבשיל בשרי. ניקיתי את התנור היטב ואף הפעלתי אותו על חום גבוה אך עברו רק 17 שעות האם מותר לי לעשות זאת? האם חובה להמתין 24 שעות לדעת הספרדים?

  2. לכתחלה יש להמתין 24 שעות, בדיעבד ניתן גם בפחות מכך. ילקוט יוסף איסור והיתר חלק ג' עמ' תצ"ב. יש להדגיש שכל זה בשימוש בתבניות אחרות.

  3. את התנור ניתן להכשיר אבל לא את התבניות. את התנור יש לנקות היטב בחומרים פוגמים, להמתין 24 שעות משימוש אחרון, ואז להפעילו על חומו המירבי ריק שעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל