לתרומות לחץ כאן

קיפול התפילין קודם תפילת מוסף של ראש חודש

ראיתי שהגרי"ד סולובייצ'יק מקפיד מאד שלא להתחיל מוסף ראש חודש בעוד התפילין אינן מקופלות ומוכנסות לנרתיקן. על מה הוא מתבסס והרי רבים נוהגים שלא לקפל ומתחילים מוסף?

תשובה:

טעם אלו שאין מקפלים את התפילין, הוא כדי שלא יהיה הפסק בין אמירת הקדיש לבין תפילת מוסף, שאמירת הקדיש היא לצורך תפילת מוסף.

ככל הנראה טעמו של הגרי"ד, ככל הנראה, הוא משום שנראה לו שהנחת התפילין שלא בתוך הנרתיק כביזוי, ומאחר ועיקר הטעם שהעולם ממהר ולא מקפלים משום שרוצים להתחיל בשווה עם הציבור תפילת מוסף, וככל הנראה מאחר וממתינים עליו להתחלת תפילת מוסף הרי שמעדיף לקפלם.

מקורות:

ע' בן איש חי (שנה א' חיי שרה סי"ט) "גם יזהר לקפלו ולהניחו בכיס, תכף ומיד אחר שיחלוץ אותו, ולא כאותם שחולצים ומניחים אותו מצידם, ואחר איזה רגעים מקפלים אותו, כי אין זה כבוד לתפילין שיהא מונח כך, ובזמן שיש לו הכרח לכך כגון שחולצן קודם תפלת מוסף בראש חודש, דאינו יכול לקפלו תכף, מפני שרוצה להתפלל מוסף עם הציבור, יזהר שלא יניח הקציצה בהיפוך, דהיינו צד המעברתא למעלה, וגופו של בית למטה, אלא יניחנו ביושר, ותכף יקפלו אחר תפלת מוסף". ובאמת אלו שאינם מקפלים את התפילין קודם תפילת מוסף יש להם להקפיד לכסות את התפילין שלא יונחו בבזיון וכפי שהעיר בזה בשו" רבבות אפרים (ח"א סי' רפא אות ה), ומצאתי בשו"ת רבבות אפרים (ח"ג סי' תקלט תשובת ר"י פנפיל) שציין שם "המנהג בישיבת ליקווד בר"ח שלאחר חצי קדיש שלאחר ובא לציון יוצאים כולם מבהמ"ד לחדרים אחרים ומסירים התפילין ואח"כ חוזרים כולם לבהמ"ד ורק אז מתפללים שמ"ע של מוסף ובטח כן נהג והנהיג הגר"א קוטלר ז"ל" אע"פ שמפסיקים הרבה ביניהם, ואף בשו"ת תשוה"נ (ח"א סי' מה) העיר שיש לוודאות שהתפילין לא יונחו בנתיים בבזיון.

ועיקר סמיכות קדיש למוסף הוא מבואר אמנם יש להעיר לדברי האות חיים ושלום, שכתב (סי' כה ס"ק י"ט) שמנהגם להניח תפילין דר"ת קודם תפילת מוסף של ראש חודש, והיה זמן רב בין אמירת הקדיש למוסף, אולם המנהג כפי שכתבו האחרונים וכפי שהביא שם באוחו"ש שאין מפסיקים בין קדיש למוסף (עי' מג"א סי' רצב סק"ח ובמשנ"ב שם וכמ"ש בנידון דידן המשנ"ב סי' כה ס"ק כט, ושו"ת שבט הלוי ח"ט סי' מט, ושו"ת תשובות והנהגות שם), ועי' בקצות השלחן (סי' ח ס"ק נו) שהעיר שזה טעמו של בעל שו"ע הרב שבסידורו כתב לחלוץ את התפילין קודם אשרי ובל"צ כדי לא להפסיק בין הקדיש לתפילה, כיון שהקדיש תחילת התפילה [אולם מנהג העולם כמו שכתבו הפוסקים בשם המקובלים לחלוץ דווקא אחר קדיש, למעט מנהג חב"ד].

 

יש שהעירו שמאחר ומבואר בב"ח (סי' כח) והובא בפוסקים (עי' משנ"ב שם סק"ח) שנכון שלא לחלוץ תפילין של יד עד שיניח את התפילין של ראש בתוך התיק של התפילין, הוא הדין בראש חודש נכון להחמיר כך, (ספר תפלה למשה פכ"ג הערה ז), אולם מנהג העולם לא להקפיד על כך מהטעם הנ"ל כדי למהר להתפלל מוסף בציבור (אשי ישראל פל"ט הערה קל).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למעשה המנהג כך גם בתפילת יחיד וללא קשר לקדושת כתר, משום שהתפילה היא כנגד קרבן מוסף וזמן זה עושים אותו כעין יום טוב במקצת, ראה לבוש סי' כה סעי' יג וברמ"א שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל