לתרומות לחץ כאן

צביעה בצבע שאינו מתקיים בשבת

שלום הרב, יש לי שאלה בנוגע לצביעה בשבת שאסורה בדבר המתקיים ולפי דעות מסויימות דבר המתקיים "בשבת": (כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקיימת בשבת – חייב)
הרי ודאי שכדי להיחשב דבר המתקיים, אין צורך שיהיה צבוע "בפועל" כל השבת, דא"כ יהיה מותר לצבוע שעה לאחר כניסת השבת בצבע המתקיים לכמה ימים (משום שבפועל הצבע לא היה כל השבת עלי)
א"כ "מתקיים" כנראה נמדד ע"י אורך הזמן של שבת. כלומר, אם שבת היא 24 שעות, אז דבר המתקיים ל24 שעות נחשב מתקיים. וממילא אם 5 שעות לפני צאת השבת אצבע בצבע המתקיים ל24 שעות, אזי אעבור על צובע (אף שבפועל לא היה צבוע למשך כל השבת, אלא הוא מתקיים ל24 שעות, שזה משך הזמן הנורמלי של שבתות)
מצד שני, אולי כל דבר שיתקיים בפועל מהזמן שצבעתי ועד צאת השבת נחשב מתקיים. ולכן אם 5 שעות לפני צאת השבת אצבע בדבר שנשאר ל6 שעות, אזי זה ייחשב דבר המתקיים. ולכן שאלתי היא:
1.איזה גדר הוא הנכון? הגדר של 24 שעות? או הגדר של דבר המתקיים בפועל מזמן המלאכה ועד סוף השבת? או שאיני בכיוון בכלל?
2. צובע שעה 1 לפני צאת-שבת בצבע שיישאר לשעה וחצי, האם נחשב צובע בדבר המתקיים?

תודה רבה!!!
נ.ב. שאלתי היא על כל המלאכות שתלויות בכלל של דבר המתקיים.

תשובה

שלום וברכה

ראשית כל צריך לדעת שאסור מדרבנן לכתוב או לצבוע גם בכתב ובצבע שאינו מתקיים, אלא שמן התורה לא נאסר כתיבה וצביעה רק בדבר המתקיים.

והפוסקים דנו מהו שיעור אורך הזמן שמחשיב את הדבר לכתיבה וצביעה המתקיימת, ועיין בשער הציון סימן ש"ג ס"ק ס"ח שכתב שמשמע בגמרא שהשיעור הוא שמלאכה שמתקיימת בשבת, נחשבת כמלאכה המתקיימת, ומסברא פשוט לכאורה שכוונתם שכל מלאכה שמתקיימת למשך יום שלם, נחשב מלאכה המתקיימת, שהרי לא מסתבר לומר שאדם שעושה מלאכה חצי שעה לאחר כניסת היום, אינו נחשב מלאכה מדאורייתא, רק אם המלאכה מתקיימת למשך כמעט עשרים וארבע שעות, ובאדם שעושה מלאכה שעה לפני סוף היום, אם עשה מלאכה שמתקיימת לשעה, נחשב כעושה מלאכה המתקיימת, שהרי שיעור חשיבות מלאכה המתקיימת, אינה תלויה באיזה שעה ביום אדם עושה את המלאכה. ולכן נראה שמכיון שכתוב שאינו נחשב מלאכה חשובה, רק אם המלאכה מתקיימת למשך כל השבת, והדברים נאמרו גם ביחס למי שעשה מלאכה בכניסת השבת, אם כן כמו שלגביו אינו נחשב מלאכה, אלא אם כן היא מתקיימת ליום שלם (עד אחרי שבת), כמו כן בכל שעה ביום שיעשה את המלאכה, כדי שיחשב מלאכה המתקיימת, צריך שיהא מתקיים למשך יום.

ועיין שם בשער הציון שהביא שיש חולקים וסוברים, שכדי שיחשב מלאכה המתקיימת, לא מספיק שיתקיים במשך כל השבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל