לתרומות לחץ כאן

האם כהן יכול להנשא לגיורת ומדוע

אני יודע שבטח כתבו כאן המון על העניין של 'כהן וגיורת', ובכל זאת אשאל את הנקודה שלי.

אז כמו שמובן, אני כהן (שם המשפחה של אבא שלי הוא 'כהן' וגם של אבא שלו..), ואף על פי שאני לא ממש מבין איך אפשר לקבוע כהונה אחרי מאות ואלפי שנים, נעזוב את זה ונמשיך..

אני חוזר בתשובה, ומגיע מבית חילוני, מרוב הקיצוניות המוזרה שהיתה לי כשהייתי צעיר אפילו לא עליתי לתורה בגיל 13, מתוך 'בחירה'.
ואם נחזור לרגע לעניין ה-כהן, שום מנהג של כהנים אני לא מכיר מבית, או מאבא שלי ז"ל ואחיו, ובעצם כמעט שום דבר דתי מלבד סדר פסח וכו'..

אני מקווה ויודע ששום יהודי אמיתי שזכה למעט מן המעט של תפילות אמת, לא יפקפק באחת כזו שמתגשמת מול עיניך.
ובכן, שבועות וחודשים, וכמעט שנים של בכיות קשות להכיר אישה אנושית אמיתית שתהיה גם חברה…
ולבסוף זה קרה
הכרנו במקרה בשיעור בארץ ומאז אנחנו שומרים על קשר אינטרנטי (ונפגשים פה ושם כשיוצא) כבר כמעט 4 שנים.

אחרי השיחות הראשונות, אני כבר הרגשתי אותה והבנתי שמצאתי את מבוקשי ולא האמנתי…. אבל כשהתקדמנו קצת יותר גם הגיע העניין של כהן וגיורת, ומשם הכל נעצר במין פליאה, עד עכשיו אפילו.

היא ומשפחתה במקור מדרום אמריקה והתגיירו לפני כמה שנים טובות בתמיכת רבנים מסאטמר, אני כביכול מוגדר 'כהן' (כן , קשה לי לקבל את זה),
שני אבודים בעולם מאוד מאוד מסובך, ובאמת ההרגשה היא הדדית עד כדי שברון לב, קשה לי לתאר את גודל ההשגחה ואני לא יכול להסביר מה אני מרגיש, מן הסתם.

ובכן
בעיה.

אני יודע שנוהגים לענות תשובות יפות – "כהן לא יכול להתחתן עם גיורת ויהי מה" וכו' וכו'

אני מבקש בכל צורה ובכל דרך, אם אפשר לקחת את השאלה הזו בשיא הרצינות, כי זה ממש בגדר ייסורי תופת.
כי זאת היא, ותמיד אומרים 'אתה תדע', ואני יודע, והיא יודעת, וזה תקוע בצורה אבסורדית עד כדי שעשוע.

כבר החלטנו בנינו שאם באמת נישואים של כהן וגיורת זה עניין של חיים ומוות, אז נשאר בגדר אח ואחות אחד עם השניה ונעזור כמה שאפשר לכל החיים.
אבל זה לא מעניין אותי כרגע

אני לא יודע מה אני מבקש בעצם
האם יש איזו שהיא דרך לכהן כן להתחתן עם גיורת,
מה החלטת הפוסקים לגבי כהנים של היום, האם יש גדולים שטענו אחרת לגבי מי נחשב כהן היום (העניין הזה מטריד אותי גם בלי קשר לחתונה עם גיורת),

אם אפשר , שהרב שקורא את זה, יקח 2 דקות וידמיין את עצמו מכיר את אשתו ומבין שיש כאן בעיה 'הלכתית' והם לא יוכלו להמשיך.

אם היה לי ידע מספיק הייתי חוקר את העניין בעצמי ומחפש בשיא הכוח. אבל אני רק מתחיל

שוב אגיד – בבקשה , ואתחנן לנקודת אור.

תודה

ד..

תשובה:

שלום רב,

שאלתך הכאובה התקבלה בכאב, נסיתי אכן להזדהות בכאבך והשתתפתי בצערך.

לגוף השאלה, אכן כהן אסור להינשא לגיורת. זו הלכה פסוקה, ואם אתה כהן והיא גיורת ודאי הנכם אסורים ואין דרך ומנוס להינשא כנגד הלכה פסוקה, שהיא כחומה בצורה.

אולם, ראוי שתיגש לרב מומחה שיוכל להתחקות היטב אחרי שורשיך. לפעמים מוצאים איזו פסול כהונה שנתערב במשפחתך [כגון זנות אם או סבתא לגוי או ליהודי בהיותה אשת איש, וכך הלאה], ואפשר שאינך כהן, או לפעמים ימצא שהיא אינה גיורת גמורה, אלא היתה ישראלית גם לפני הגירות. ענין הייחוס צריך להיבדק היטב היטב לדעת שהנך כהן והיא גיורת, וכדאי מאד לפנות לרב לצורך זה, שכן במקום שניתן להטיל ספק מספיק ביוחסין השאלה משתנה לחלוטין.

באופן כללי, דע שלפעמים מנסה אותה הקב"ה בניסיונות קשים, ואין אנו יודעים מה ועל מה.

בשמוע את שאלתך צצו במוחי סיפורי הנסיונות שבהם עמדו אבותינו שבכל דור ודור, איך אנשים נתנו גופם ונשמתם על קיום התורה והמצוות, עד לניסיון העקדה של אברהם אבינו. ברור שניסיונך קשה וכבד, על דרך ניסיון של איבוד ילד אהוב וקרוב, וכמו שאבותינו זכו לשכר גדול מכוח עמידתם בניסיון, כך בלי ספק מובטח גם לך.

אמרו חז"ל על בעלי תשובה (בברכות לה, ב) שאין צדיקים גמורים עומדים במחיצתם. לאחר שקנית מעלה זו, הצהרתך לעמוד בנסיון ולהמשיך בשמירת התורה והמצוות על אף הקושי שבדבר, מרגשת מאד. "חזק ואמץ", לך בכוחך זה, עלה וגדל בתורה ובמצוות, והתענג על קרבתך לפני המקום. בזכות זו בוודאי ימציא לך ולה שמחה ואושר בחייכם, רב נחת וכל טוב.

אך כאמור, ראשית כל עליך לבדוק היטב את שאלת הייחוס, ולברר היטב שמא יש פתח היתר, כי כבר היו דברים מעולם.

מקורות:

דין גיורת לכהן מפורש בשו"ע אהע"ז סי' ו, דין גיורת לכהן שיש פסול כהונה שנתערב במשפחתו נדון בספרות השו"ת שבכל הדורות, כל אחד לפי שאלתו ונידונו.


הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. ראשית אציין כי אני ממש מבין ללבך.
    אך חשוב להבין, גם עצם היהדות היא זכות גדולה כמבואר בגמרא, למרות שפשוטי העם לפעמים חושבים כי היהדות מגבילה אותם מאד, וכי אדם שחשקה נפשו באשה שאסורה עליו מהתורה אינו מוגבל? וכי הוא יכול לומר כי הוא מוותר על הזכות הזו להיות יהודי? או אדם שבדיוק בשבת רוצה מאד לנסוע לאירוע, וכי הוא יכול לומר כי הוא מוותר על יהדותו? המשנה באבות (פרק ד' משנה כב) אומרת: "על כרחך אתה נוצר ועל כרחך אתה נולד ועל כרחך אתה חי ועל כרחך אתה מת ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא". זאת אומרת כי אין לך ברירה ואתה מחוייב במצוות התורה.
    מצוות התורה בנויים בצורה כזו שיש מצוות שהם שייכים אצל כולם, ויש שאינם שייכים אלא לקבוצות שונות, כגון ישנם הרבה מצוות השייכים רק לגברים, וישנם כאלה השייכים לנשים, כמו כן ענין הכהונה שיש להם זכויות וחובות השייכים רק לשבט הכהונה. ואין אדם יכול לומר אני רוצה לעבור לקבוצה אחרת.
    אשר לשאלתך, בודאי שענין הכהונה זוהי זכות גמורה, שבט הכהונה הם מורמים מעם, למרות ההגבלות שיש להם יתר על הישראלי הפשוט. אך חובתם בצידם, שיש להם הגבלות מתוקף קדושתם שאין לישראלי הפשוט.
    אינני יודע מהו עניינך הפרטי, אם תרצה למצות את עניינך, ושנבדוק היטב את האפשרויות שלך תוכל לפנות בקישור הבא: http://din.org.il/%D7%A0%D7%AA%D7%A7%D7%9C%D7%AA-%D7%91%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%90%D7%A8-%D7%A4%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%97%D7%A1/

  2. ראה דין נישואי גיורת לכהן הינו דין ע"פי הלכות רב ולא הילכות תורה ולכן במקומות מסויימים ובקהילות מסויימות יש מתירים העניין הוא שלאחר מכן תהיה פסול כהונה ל 3 דורות

  3. חס ושלום!
    איסור כהן לגיורת הוא איסור מהתורה, אני לא יודע מהיכן המצאת את מה שכתבת, אין קהילה אחת בעולם היהודי שיעיזו להתיר כהן לגיורת. כדאי להוסיף, כי האיסור אינו רק בנישואין עצמם. אלא בכל פעם ופעם שהם ביחד הם עוברים על איסור דאורייתא!

  4. אני רושם תגובה זו לאחר בירור מעמיק! ואני עוסק בזה כבר חודש שלם כי גם אני באותו מצב,
    איני יודע היכן בתורה ראית שיש איסור לכהן להתחתן עם גיורת האיסור הוא על אשה ״זונה וחללה לא יקחו״
    משם לקחו זאת חכמים ופירשו את גיורת כאשה זונה כמבואר במסכת יבמות.. כמו כן הדין על מצוות דרבנן הוא ״מכת מרדות״ מאידך יש דעות של רבנים הטוענים שכל הכהנים היום הם בחזקת כהן ולא כהן ודאי למרות שאין היום שום כהן ודאי (כהן אשר מחזיק באילן יוחסין אשר מוכיח כי אהרון הכהן הוא מאבות אבותיו) בנוסף לכך איך ניתן לקבוע כהונה לאחר 3000 שנה ? הרי מספיק ״אמא״ אחת מהשושלת שנבעלה על ידי גוי וכל השושלת פסולה לכהונה במיוחד שהיינו בגלות והיה נהוג שעל מנת לפרנס הגבר היה יוצא מביתו לתקופות זמן ממושכות מאוד ואף שנים. איך ניתן לקבוע דבר זה בוודאות? ,
    בנוסף הלכה זו נקבעה לפני מאות שנים בזמן כתיבת התושב״ע כאשר היינו בגלות ולא היה ידוע מספר הכהנים ומידת כשרותם וכאשר מספר הכהנים היה מועט בהרבה מאשר כיום אזי עוד טעם לחדש הלכה זו הרי התורה מתחדשת ומתאמת עצמה בהתאם לדור .. קיימים פתרונות להתחתן חתונה אזרחית, רפורמים .. לקדש אותה בטקס פרטי הרי הבחורה יהודייה ועל כן חלים עליה חוקי הנישואין כדת משה וישראל וברגע שגבר מקדש אותה (״הרי את מקודשת וכו..) הם יצטרכו להתגרש לדעת הרבנות הראשית לישראל ( עפ״י תקדין של בג״צ שבסופו של דבר פסק לטובת הזוג שהרבנות לא רצתה לתת לזוג תעודת נישואין אך גם חייבה את הבעל לגרש האשה ) , בנוסף , למה לאסור נישואין כאלו? ולהגדיר ילדים חללים הרי הם ״ישראל״ לכל דבר .. משמע שלא יהיו כהנים זה הכל ..
    אני נמנה עם האנשים אשר שוקלים לבצע טקס פרטי ולקדש במעמד זה את האשה, אין אדם שציפה שחתונתו תיראה כך אך אם הדבר יחייב ע״מ שנשאר יחד אנו נעשה זאת , נושא זה הוא נושא כאוב מאוד אצל המון אנשים ואני חושב שאין הלכה חדשה שנפסקת בנושא עקב זה שאין לכך מחאה.. אני אדם מאמין ובמשך חיי למדתי במוסדות תורניים, ויכול להיות שעצם זה ש״נגזר עליי״ שהמשך דורותי לא יהיו כוהנים זו תוצאה של עונש על חטאים קשים שביצעתי בעברי ..
    נ.ב אין מה לשלוף תשובה מהמותן לגבי עניין זה ולהגיד זה ניסיון וכו.. יכול להיות שהסברה שלך נכונה לגבי ניסיון ואולי לא, נסתרות הן דרכי האל.
    יש לשקול עניין זה ברצינות כיוון שהמון אנשים פונים לתחלופות אזרחיות מאשר להתחתן כדת וכדין , דבר שאפשרי אחרת למה מלכתחילה חז״ל הכריזו על ילדיו של כהן וגיורת חללים?

  5. אני מאד מעריך שאתה השקעת חודש בנושא, אבל אתה צריך להביו זה לא הופך אותך להיות מומחה בתחום כשאתה בא לשכנע אחרים בצדקך! כשם שאתה מבין שאם תשקיע חודש ימים, ברפואה כולל קריאה בספרים, אינטרנט,זה לא יהפו אותך למנתח גדול!! תן קרדיט לחז"ל שהשקיעו בנושאים אלו יותר מחודש ימים, שהם אינם טועים. וגם עבדך הנאמן, השקיע בזה ובנושאים הדומים לאלו כמה שנים טובות.
    .
    אבל בכל זאת הייתי רוצה להתייחס לכמה דברים שהצגת כאן.
    .
    מכתיבתך כאן, נראה שאמנם השקעת חודש בנושא זה של מהו זונה האמורה בתורה בפרשת אמור. אולם כשאתה מציג את המסקנות שלך, זה נראה שחסר לך בבסיס, והרבה מאד, אין לך מושג במבנה ההלכה איך הוא בנוי, כנראה שאינך מבין מהו חזקה. אתה מצטט אמנם את הפוסקים שהביאו את דעת מהרשד"ם, אבל אינך מבין מספיק את המבנה וההשלכות. ולשיא הגעת לנקודה בה אתה מגיע למסקנה שהלימוד שלמדו חז"ל אינו רלוונטי בדור היום!! זה פשוט מראה לעיני כל 'צורב' מתחיל עד כמה אתה רחוק מהמסקנות המתבקשות.

    כדי לדעת שאם כהן מקדש (כדת וכדין) גרושה, למרות האסור, שהיא זקוקה לגט, איני צריך הפניות לפסקי דין של בית המשפט. הנושא הזה נמצא במחלקות תנאים, וכך היא ההלכה שהמקדש חייבי לאווין האישה מקודשת. נקודה. כל השאלה היא האם הקידושין נעשו כדת וכדין, מלפני שלעיתים קשה להשיג עדים כשרים סוררים שיהיו מוכנים להשתתף בחתונה כזו, ועדיין ישארו עדים כשרים.
    .
    איני בא לשכנע אותך מה לעשות, אבל עשה לי טובה, אם אתה רוצה בכל זאת להתחתן עם גרושה וכד', אל תשכנע לא אותי ולא את עצמך שזה גם מותר…. העובדה שיש לאנשים תחלופות אחרות ממש לא יתיר לעשות זאת במסגרת הרבנות. האמן לי אנשים המכירים אותי יודעים כמה שאני מנסה לסייע כשאפשר. אבל אם לא ניתן, העובדה שאנשים עושים זאת במסגרות אחרות ממש לא רלוונטית.
    .
    הערה קטנה, אם כבר השקעת כה רבות בנושא, מדוע לא חששת לדעת הרמב"ם שהאיסור לאחר קידושין חמור יותר??? כלומר, לדעתו, למרות שיש איסור דאורייתא בשתי המקרים כבר עדיף לחיות כך בלי קידושין מאשר עם קידושין???

  6. שלום לכולם!
    אני מאד מתבייש מהתשובות הלא מתאימות ולא במקום, אני אדם חרדי ואני מעוניין למה כבוד הרב שקיבל את השאלה לידיו לא עונה על השאלה בצורה ישירה והשאלה היתה: מהי הסיבה שכהן אינו יכול להתחתן עם גיורת? עד עכשיו מלבד התשובה שהתורה אסרה אין שום סיבה והתייחסות לעצם השאלה.

    אי לכך כבוד הרב אני מבקש ממך בכל הכבוד המגיע לך שתענה ישר על השאלה ומבלי להתייחס לשאלה האם הכותבים ידועים מה הם מדברים או לא תודה רבה בברכת התורה

  7. אינך צריך להתבייש. התשובות אפילו אם אינם מתאימים לדעתך אינם חתומים על ידך כך שאין צורך להתבייש.
    לעצם השאלה, אני לא מכיר תשובה אחרת מאשר העובדה שהתורה אסרה. אני לא יודע את טעמי המצוות ומה הסיבה שהתורה אוסרת, אם כבודו יודע הוא מוזמן להשיב.

  8. יישר כח לרבנים פה שעומדים חזק על המשמרת ולא נותנים לכל מיני דעות כוזבות להישמע כנכונות חס ושלום. מה שהתורה אסרה היא אסרה. ושום נגיעה אישית לא תעזור לכופף את האמת של ההלכה. (חוץ מאותם הרפורמים הטיפשים שתמיד יעשו מה בא להם עד ליום נקם)

  9. לב נדכא כאוב ונשבר לי עליך אחי יקירי
    מבין אותך מאוד .. באותו מצב לצערי לאחר שלוש שנים בדיוק באותו מקרה.
    לצערי אין לי פתרון לנושא והלבבות שבורים…
    מצפה ומאחל לך לבשורה טובה בקרוב ולישועה בנושא
    ברכה והצלחה.

  10. כל מי שהגיע למצב הזו יש לו זכות גדולה יותר מצדיקים ענקיים
    צדיקים ענקיים עובדים כל החיים שלהם להרים את עצמם להגיע למקומות גבוהים רוחניים אצל השם יתברך
    ואילו מי שהגיע למצב הזה , יכול להתנוסס מעלה גם רוחני וגם את מזלו במכה אחת!!!!
    כל שצריך לעשות זה להכנע לדבר השם יתברך וציוויו!! להניח לרגש!
    ולומר : השם יתברך ציווית שכהן לא יתחתן ולא יהיה עם גיורת ואני מוותר על כלללל הרגש הזה ועל כל הדבר המופלא הזה ( שמצאתי דווקא בה) ועושה את רצונך!!!
    באותה שניה אתה מדגה של קדוש עיליון!!!

    אשריכם שזכיתם לנסיון הזה!!!
    שקדושים וצדיקים לא זוכים להם!!!
    זה אומר שאתם מיוחדים בנפשכם ובמהות שלכם!! אשריכם!!!

  11. אני חושב שאם יש אהבת אמת ואהבה לבני האדם, אין שום סיבה למה כהן לא יכול להתחתן עם גוירת. בסופו של דבר הגוירת היא זו שהפכה את עצמה והקריבה מעצמה ומנפשה כדי להיות יהודיה כדת וכדין כי היננה מאמינה בדת. ואם יצא שהיא בורכה גם בדת וגם בכהן גדול שיהיה לצידה, אינני רואה זאת איסור בשם האהבה והרגש והחסיד העליון שלא לתת להם את ברכת הדרך.
    תקנו אותי אם אני טועה, אבל לכל הסוגיה הזאת יש היפה והיפה, ואם ייצא המצב שיש קשר הדוק בין הגוירת לדת. זו לדעתי המצווה הכי גדולה.
    יהיה השם גדול.

  12. ידידי, אתה בעצם מעיר נקודה מאוד חשובה, והיא מה היחס שלנו לדת, הוא מה המקום שלנו בתוך הדת. כלומר, האם הדת היא רק אמצעי מומלץ לדרך להתקרב לבורא עולם, ובכל מקרה שבו נראה לנו שאפשר וצריך לחרוג מכך אזי אנחנו נעשה זאת על דעת עצמנו, וזו תהיה העבודת ה' שלנו, או שמא אנחנו מבינים שאנחנו לא תמיד יודעים ומבינים הכל, ומצוות הדת ניתנו לנו כדבר מחייב בין אם זה נראה לנו ביןם אם לאו, וזה מה שמוטל עלינו לעשות.
    ובעצם הרמב"ן מדבר על כך בשני מקומות מפורסמים, הן לגבי הבנת חטא העגל, והן לגבי הבנת חטא נדב ואביהו, ובשני המקומות הוא בעצם אומר אותה נקודה, עם ישראל בחטא העגל בסך הכל רצה קירבה להשם, "מי ישעה לנו אלוקהים כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו", אנחנו צריכים אמצעי לקירבה להשם. וכן נדב ואביהו בסך הכל באו להקטיר קטורת להשם, אבל זו היתה אש זרה אש לא צווה. כלומר הקב"ה בהתייחסות המאוד מחמירה שלו לשני מעשים אלו בא ללמד אותנו בדיוק את הנקודה הזו, יש חובה כל יהודי לכפוף עצמו באופן מוחלט למצוות התורה ולנהוג לפי הלכותיה ללא כל סטייה, אין מקום לשים את עצמנו במקום המחוקק ולומר כאן נראה לי נכון לנהוג אחרת! זה בדיוק היה חטא העגל וחטא נדב ואביהו, שהיו אנשים גדולים אבל בזה הם שגו. התורה קובעת כללים, למשל שכהן אסור להתחתן עם גיורת, אז כך הוא הדין, וגם אם אנחנו לא נבין את זה, אנחנו מבינים ומאמינים שבורא עולם יודע את אשר הוא מצווה אותנו ואנחנו לגמרי כפופים להוראותיו ולמצוותיו.
    בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל