לתרומות לחץ כאן

אכילת דג בשבת/כיבוד הורים/יציאה מארץ ישראל

שלום לכבוד הרב, כמה שאלות בכמה נושאים א. שבת, הלכות בורר, 1. כיצד ניתן לאכול דג שלם בשבת? 2. איך להפריד בין האידרות ובין בשר הדג? 3. האם כאשר מוציאים את האידרה הראשית אחרי אכילת צידו האחד של הדג יש ביררת פסולת מתוך אוכל? ב.כיבוד הורים, האם בחור חוזר בתשובה שלומד בכולל צריך לבטל לימוד תורה בשביל לסוע לבקר אביו האינו שומר תורה ומצוות, כאשר האב מתגורר בחול ואחת לכמה חודשים חוזר לארץ לתקופה של חודש בה הוא מתגורר בבית אחיו שלא שומרים תורה ומצוות, וכאשר אני מתארח שם אני סובל מהם מדיבורים קשים על הדת וכו', יצויין עוד כי אבי אומר לי כי אין לו רכב לבוא לבקרני, כאשר לחבריו ומקריו הוא נוסע בחופשיות ברכבם של המארחים שיש בידם כמה רכבים. ג. עוד שאלה: 1. האם מצינו עניין לא לצאת מא"י, 2. באיזה מקרים מותר לצאת מחוצה לה? 3. וכן האם מדרום לבאר שבע נחשב א"י?(אילת וכו'). תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

א.לכתחילה יש להחמיר ולא להפריד את העצמות מהדג, מכיון שאסור לברור פסולת מתוך אוכל, ולכן הדרך לאוכלו הוא שיכניס לתוך פיו את הדג עם העצמות, ויוציא את האדרות מהפה, ואם לא נח לך בדרך זו, אפשר להחזיק ביד אחת (בסכין, מזלג וכדומה) את העצם ולמשוך את האוכל אליך. ומי שמיקל ומוציא את העצמות מהדג סמוך לאכילה, יש לו על מי לסמוך.

ב. אדם צריך לכבד את אביו גם על חשבון על הלימוד ואם הוא מגיע מחו"ל אתה חייב לכבדו וללכת לבקרו, אולם אני מבין את התחושות שלך הקשות שמדברים שם דברים קשים כנגד הדת, ולכן אתה לא חייב להאריך את משך זמן הביקור ואתה יכול לנסות ולשנות את הנושאים המדוברים לנושאים אחרים, ולא לדבר כלל על ענייני דת.

חזק ואמץ ותכבד את אביך ותתנהג אליו בדרך ארץ ואז הוא יכיר את גדלותם של אנשים שומרי תורה ומצוות שיש להם דרך ארץ והם מכבדים את הוריהם בצורה הראויה. תמשיך להתחזק בתורה ובמצוות והקדוש ברוך יהיה בעזרך ויצליח דרכך.

ג. כתב הרמב"ם הלכות מלכים פרק ה' הלכה ט' שאסור לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ, אולם מותר לצאת לחו"ל כדי ללמוד תורה, וכדי לישא אשה, ולצורך מצוה, ולצורך פרנסה, וגם במקרים אילו מותר לצאת על דעת לחזור בחזרה לארץ, אלא אם כן יש רעב בארץ ואין לו דרך למצוא פרנסה רק בחו"ל במקרה כזה מותר גם להישאר בחו"ל.

ומה ששאלת בקשר לאילת, התשובה היא שאילת נחשבת כחו"ל, ואסור לצאת לאילת אם אין בזה צורך מצוה, ומי שרוצה לצאת לאילת כדי לטייל ולראות את נפלאות הבורא ולהתפעל מגדולת הבורא, והולך שם לזמן מועט, יש מקום להקל, אמנם צריך להכניס בטיול גם איזה עניין שיגרום שהנסיעה שלו תהיה לצורך מצווה. [עיין בשו"ת שבט הלוי ח"ה סימן קע"ג].

מקורות

א. דעת החזו"א סימן נ"ד שאסור להוציא את העצמות מהדג, אמנם עיין בביאור הלכה סימן שי"ט ס"ד מבואר שמי שמיקל ומוציא את העצמות אין למחות בידו, (ועיין בשמירת שבת כהלכתו פרק ג' סעיף י"א -י"ב),ועיין בכף החיים ס"ק מ"ד ובילקוט יוסף שהקילו להוציא עצמות קטנות מהדג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל