לתרומות לחץ כאן

אדם שזכה בדין תורה האם הוא צריך לבקש מחילה מחברו – לא תנחשו

א.לכבוד הרב מה הדין אם תבעתי לדין תורה אדם נכבד וזכיתי בדין, אך אותו אדם מאוד נפגע מזה שלקחתי אותו לבית דין, ולפני שנתן לי את הסכום שהתחייב בו, אמר לי בוא תיקח את הכסף המקולל שלך, האם יש צורך לבקש ממנו מחילה על זה שציערתי אותו, או לחילופין לחשוש מהקללה שלו.
ב. אם אדם מנסה שלוש פעמים לעשות משהו, וכל פעם זה יורד בגלל דבר לא צפוי אחר, האם אפשר להגיד שזה סימן מהשמים להימנע או שזה נקרא 'מנחש – לא תנחשו'

תשובה

שלום וברכה

1. אם תבעת אותו את מה שמגיע לך על פי דין, והוא לא הסכים לתת לך את זה, בלי שתיקח אותו לבית דין, ולכן נצרכת לקחת אותו לבית דין, ובית דין פסקו שאתה צודק, אין לו שום זכות טענה נגדך, ואין לו שום זכות לקלל אותך, ואתה לא צריך לפחד מהקללה שלו, (שהרי אדם שמקלל בחנם, בלי שיהיה לו שום תרעומת על חברו, לא צריך לחשוש מהקללה שלו, וכפי שאני מבין ממך אתה צודק בוויכוח שביניכם, ואין לו טענה אמיתית כלפיך, ומכיון שכך אין לך מה לפחד מהקללה שלו.

אולם תמיד כדאי שלא יהיו לאנשים טענות וקפידות עליך, וכדאי לחיות בשלום אחד עם השני, ואם על ידי שתבקש ממנו מחילה, זה ירבה שלום ביניכם, אז כדאי לדבר איתו ולרצות אותו, אבל כמובן שאם אתה נהגת על פי דין אינך חייב לבקש ממנו מחילה.

2. אין בזה איסור לא תנחשו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל