לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הכנת "קסטה" בשבת

האם מותר להכין בשבת בבוקר (סמוך לאכילה) "קסטה" מגבינה? מדובר בעוגיות שטובלים בחלב עם קפה ומניחים על תבנית ומעליו מורחים גבינה שמעורבת עם חלב ואינסטנט פודינג (נשאר באותו מרקם) ואז חוזרים שוב על העוגיות והגבינה ושומרים בקירור. תודה

תשובה

שלום וברכה

אסור להכין את התערובת של הגבינה עם הפודינג בשבת, אמנם אם התערובת מוכן מלפני שבת, ורק רוצים למרוח את זה בשבת על העוגיות, אם רוצים למרוח את זה בצורה יפה, (להחליק את הגבינה למעלה שיהיה יפה), מעיקר הדין מותר, אבל כתבו הפוסקים שהמחמיר תבוא עליו ברכה.

בנוגע להטבלת העוגיות בקפה: אם הקפה קר מותר להטביל בתוכו את העוגיות, אבל אם הקפה הוא חם, בחום של כלי שני, אסור להטביל בתוכו עוגיות, ואם הוא בכלי שלישי מותר. (ויש שנמנעים מלתת עוגיות אפילו לתוך כלי שלישי, כל זמן שהמשקה חם בחום שהיד סולדת בו הוא 40 – 45 מעלות).

נימוק

אסור להכין את התערובת בשבת משום איסור לישה, ולישה אסורה גם בסמוך לסעודה כפי שמבואר במג"א סימן שכ"א ס"ק כ"ד ובמשנה ברורה ס"ק ס"ו, ומה שכתבנו לגבי החלקת הגבינה על העוגיות כך מבואר ברמ"א בסימן שכ"א סעיף י"ט שמעיקר הדין מותר משום שאין איסור ממרח באוכלין, אבל מי שמחמיר תבוא עליו ברכה. ומקורו מדברי המרדכי במסכת שבת שכתב שאף שמדאורייתא וודאי שמותר  מכל מקום יש להסתפק אם מותר גם מדרבנן ולכן סיים שהמחמיר תבוא עליו ברכה.

ומה שכתבנו בעניין הטבלת עוגיות במשקה חם בכלי שני, עיין בשו"ע סימן שי"ח סעיף ה' וברמ"א ומשנה ברורה שם. ובעניין כלי שלישי עיין במשנה ברורה ס"ק מ"ז שבכלי שלישי יש להקל, ומה שכתבנו שיש נמנעים גם בכלי שלישי היינו משום שבספר יראים מבואר שבקלי הבישול אין חילוק בין כלי שני לשלישי, ועיין בחזו"א סימן נ"ב ס"ק י"ט.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. העוגיות אפויות ויש בישול אחר אפיה, אמנם בכלי שלישי מקילים גם בקלי הבישול אך לדעת היראים יש להחמיר בזה אפילו בכלי שלישי כל שהיד סולדת במים.

  2. שלום לכבוד הרבנים
    לגבי ממרח 1 } אם אין איסור ממרח במאכלים מדוע מי שמחמיר תבוא עליו הברכה? אם זה לא איסור אז על מה להחמיר?
    2} ולגבי מי שמחמיר בזה אז לא מורחים כלום גם לא גבינה או חומוס על הלחם?
    תודה רבה

  3. 1. הוסבר שמדאורייתא אין ממרח באוכלין, אבל המרדכי חושש שיש בזה איסור דרבנן, זה ספק, אבל החושש לספק זה תבוא עליו הברכה.
    2. ממרח זה רק בהחלקה יפה כמו שעושים לפעמים לסלט ביצים וכדומה, לא במריחה סטנדרטית על פרוסה שאין הקפדה על החלקת המירוח.

  4. תודה . ועוד שאלה בנושא האם יש איסור ממרח באשה שלוקחת 1 אבוקדו 2 גבינה או יוגרט ומורחת על הפנים לטיפול יופי בשבת
    האם יש בזה איסור אחר?
    ובימות החול גם האם יש בזה בזיון מאכלים?
    תודה

  5. אוקי אז אם ככה זה אומר שאם משתמשים באןכל לא לשם אכילה אז במצב כזה כן יש ממרח במאכל? ( כי הרי כתבתם שאין ממרח במאכלים)
    2 למה טיפול יופי נחשב לרפואה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל