לתרומות לחץ כאן

העתקת חומר מתוך התקן USB (דיסק און קי) של חבירו ללא ידיעתו

האם מי שהוא נותן לחבירו מה שנקרא התקן USB שיש בו כמה ענינים מונח ורוצה שיניח עליו חבירו מה שרוצה האם יש היתר לחבירו המקבל הUSB להעתיק מה שיש עליו בלי רשות החבר וכן השאלה בכל עניני קאמפיוטער אם יש היתר להעתיק דברים בלי רשות חבירו וכמובן באופן שאינו מזיק לחבירו וגם אינו ענינים פרטיים וסודות.

תשובה:

שלום רב,

אם בעל הדיסק אמר במפורש שאינו מרשה, אסור. אבל אם לא אמר כלום, והמעתיק פתח את הדיסק או את התיקיה לראות את תוכנם ברשות הבעלים (כיון שעל פתיחת הדיסק או תיקיות שלא ברשות ודאי שאנשים מקפידים, שהרי עלולים להיות שם חומר אישי), נראה שמותר להעתיק מבלי לבקש רשות מפורשת על כך.

נימוקים:

אם אמר שאינו מרשה, הרי זה כשואל שלא מדעת. ואף שאינו מזיק כלום, מכל מקום הרי זה כשימוש שבא במגע עם החפץ, כיון שהוא שולח אותות אלקטרוניים לתוך הדיסק, וכן בדיסק CD או DVD הרי הוא מסובב את הדיסק. ואינו דומה להסתכלות מבלי לנגוע. וכן מוכח ממה שהרבה פוסקים (הגרז"נ גולדברג שליט"א ועוד) אוסרים להעתיק דיסקים מכיון שהמו"לים משיירים לעצמם זכות זו בדיסקים והרי זה כשואל שלא מדעת.

אם הבעלים לא גילו דעתם שאוסרים, מותר כדין שימוש בכלי כסף בצונן שמותר (לשומר) מטעם שכתבו התוספות בב"מ דף ל ע"א ד"ה לצורכו שאין קפידא כיון שאינו יכול לבוא לידי קלקול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל