לתרומות לחץ כאן

בני זוג שבנו בית על מגרש שבבעלות אבי הבעל והתגרשו

בני זוג שבנו בית על מגרש של האבא של הבעל (בחצר) אחרי שנים בני הזוג מתגרשים שהם בנו המגרש היה שווה מיליון וכיום שווה שני מיליון האם לאישה מגיע מחצית מהשבח של המקרעין?

תשובה:

שלום רב,

אני מניח שהבית לא נרשם בטאבו על שם בני הזוג אלא נשאר רשום על שם אבי הבעל, כך שאין ללמוד מהרישום.

לפי דין תורה (להבדיל מחוק יחסי ממון שיש דיינים שסוברים שהוא מחייב אף בדין תורה) אם הבעל בנה מכספו הרי זה שלו, גם אם האשה טרחה הרבה לצרכי הבניה (חיפוש אנשי מקצוע, בחירת קרמיקה וכדומה) לא מגיע לה כלום על כך, שהרי מעשה ידיה לבעלה.
אם בנו מכספי האשה (ירושה שהאשה זכתה בו, כסף שהביאה מלפני הנישואין אבל לא מעבודתה), יש להחזיר לאשה כסף זה, אבל לא חלק ממה שהבית התייקר כתוצאה מהבניה.

מקורות:

אשה אינה חייבת להתעסק בבניה. עיין טור אבן העזר סי' צה לעניין אלמנה שהשביחה קרקע של יתומים "והראב"ד פירש אף על פי שהיא ניזונת אין השבח שהשביחה הקרקע שלהן שלא אמרו מעשה ידיה שלהן אלא במעשה ידיה הקבועים כגון טווה או אורגת אבל במלאכה אחרת שאין דרכה בכך לא כיון שאינם יכולים לשנותה לאותה מלאכה אם עשתה הרי היא לעצמה". אבל מכל מקום אשה נשואה שעשתה מלאכה קשה שאינה חייבת בכך, השבח לבעלה. חוץ מאם עבדה על חשבון שעות השינה או שעשתה כמה מלאכות בבת אחת שבזה יש מחלוקת הפוסקים. עיין שו"ע אבן העזר סי' פ סעיף א ובח"מ סק"ב ובב"ש סק"ב.
לגבי איזה כסף מוגדר כנכסי מלוג של האשה עיין שו"ע שם סי' פה. באופן כללי אם הבעל קנה דירה בנכסי מלוג של האשה, האשה תקבל את הדירה עצמה ולא רק את הכסף שהכניסה. אבל בנידון דידן שהקרקע בבעלות אבי הבעל ובני הזוג רק השביחו את הקרקע, הדין הוא שמגיע להם שכר ראוי עבור ההשבחה, אבל אין להם חלק בנכס וממילא הכסף של האשה חוזר כמות שהיה. עיין במרדכי ב"מ רמז שפא שכתב וז"ל: "ועל החתן שדר שנים הרבה בבית חמיו ובנה בית בגנתו ודר בה כמה שנים… ומה אשר בנה על החצר אף שלא ברשות כיון דסתם חצרות ראויות לבנין ולהוסיף ידו על העליונה לגבות כמו שישומו שם אנשים כמה אדם רוצה ליתן בבנין זה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל