לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הבחנה על דיבוק אם הוא אמיתי

שלום,
ברצוני לדעת האם המקרה המפורסם של "הדיבוק מדימונה" אשר הוצא ע"י הרב בצרי מישיבת השלום הוא מקרה בו מדובר בדיבוק אמיתי, או שמדובר באחיזת עיניים. שמעתי טענות לכאן ולכאן ומסקרן אותי לדעת האם אכן היה זה מקרה אמיתי של דיבוק?

תשובה:

שלום רב,

אינני מכיר מקרה זה באופן אישי, אני יודע רק שבספר הברית (ספר מחשבה עמוק שנכתב לפני יותר ממאתיים שנה) כתב שדיבוק אמיתי הוא מקרה אחד מאלף וההוכחה לדיבוק אמיתי היא אם הוא מדבר בשפה שלא הכיר מימיו.

אני מצטט את לשונו, ספר הברית ח"א מאמר יז פרק טו

"אולם תדע נאמנה שיש ויש גם מי ומי שנדבק בו רוח רעה או שאר דבק רע המצב והמשחית לחבל באמת אבל זה אינו שכיח אלא אחד מני אלף והוא באמת נצרך לבעל שם, אך אף הוא אינו שכיח אלא אחד מני אלף אנשי השם.
וההבחנה בדבר זה למען יכירו וידעו תעי רוח בינה הוא פשוט, אם מגלה עמוקות באיזה דבר ומלאכה וענין שלא ידע זה מקודם או מדבר בלשון שלא ידע בו מעולם או מגיד דברים נסתרים שנעשים במקום אחר והנה אמת נכון הדבר נעשתה כן, ועם זה אנו רואים בו דברי הבאי ודברים בטלים והמנהג כמנהג המשוגע במעשים בלתי ראוים זהו שראוי להוליכו לבעל שם שנתמחה גברא ונתמחה קמיעא כי בלי ספק רוח רעה מבעתו, והיה כי יבא אל עני ונכה רוח הזה בעל שם טוב הירא שמים ויודע בשמות הקודש יגרש אותו ממנו על ידי השמות והכוונות היוצאים מפסוק הפקד עליו רשע (תהלים ק"ט) כמובא בכתבי הקודש להאר"י לוריא ז"ל, אבל אם אינו מגלה עמוקות ומדבר נסתרות רק אומר דברים מבהילים ועושה מעשים זרים זה ראוי לרופא טבעיי כשאר כל חולה."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל