לתרומות לחץ כאן

מי שחייב לברך הגומל על שתי מאורעות, ובשעת הברכה כיוון לפטור רק את אחד מהם האם הוא צריך לחזור ולברך על החיוב השני

מי שחייב לברך ברכת הגומל על שני מאורעות שונים (הוא נסע במטוס, וגם עבר תאונה), אבל כאשר בירך ברכת הגומל, הוא כיוון רק לאחד מהם, ולא לשני: האם יש לו לברך שוב על המאורע השני, או שמא אין לו לברך שוב? האם אותו עיקרון נאמר בנוגע לברכת שהחיינו (מי שחייב פעמיים אבל כיון רק לאחד הדברים)? תודה רבה.

תשובה

שלום רב!

לא צריך לברך שוב ברכת הגומל על המאורע השני.

שני טעמים בדבר א. משום שברכת הגומל היא הודאה על כל הטוב שהקדוש ברוך גמל לאדם, ולא צריך לחשוב בשעת הברכה על כל טובה וטובה, אלא הברכה היא הודאה כללית, ב. מבואר במג"א סימן רי"ט ובעוד פוסקים [ועיין במשנה ברורה סימן רכ"ה סק"ט] שהביא את דבריהם שברכת הגומל אינו חיוב כמו שאר ברכות, ומי שלא מברך אינו נענש, אמנם כתבו הפוסקים שוודאי ראוי ליזהר שלא לבטלה, ולכן כאן שכבר בירך ברכה אחת ויש מקום גדול לומר שאינו צריך לחזור ולברך הואיל ובלאו הכי אינו חיוב גמור וודאי שאין לו לחזור ולברך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל