לתרומות לחץ כאן

תלמידים שגנבו שוקלד מהחנות מי צריך לשלם לבעל החנות

אני מורה בבית ספר לילדים לקויי למידה עם בעיות התנהגות ואימפולסיביות, אחד התלמידים הגיע באחד הימים עם כמה חבילות שוקולד שלקח מחנות מסוימת בעיר ללא תשלום, כמובן שהכל הוחרם לו ונלקח למשרד של בית הספר, בהמתנה להוריו שיבואו לקחת את החפיסות, אך לאחר כמה שעות התברר ששני תלמידים אחרים לקחו חלק מהחפיסות ואכלו אותם, כמובן שכל התלמידים נענשו בהתאם לתוכניות ההתנהגות המתאימה להם, שאלתי בענין התשלום לחנות, מי אמור לשלם לחנות על החפיסות?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ההורים פטורים מלשלם עבור השוקולד.
לגבי הילדים, אם הם מתחת לגיל מצוות יש להם לשלם כשיגדילו, אולם יש מחלוקת בין הפוסקים אם חייבים מן הדין, או רק לפנים משורת הדין.
אם הם מעל גיל מצוות הרי הם חייבים לשלם מיד כשיהיה להם כסף משל עצמם. רוב ילדים כאלו אינם מוגדרים כ'שוטה' לפי הדין והם אחראים על מעשיהם. ילד שאינו יודע לשמור על רכושו מוגדר כ'שוטה' ואינו אחראי למעשיו.

מקורות:

עיין פתחי תשובה חו"מ סי' סי' שמט סק"ב בשם שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קעז (עיין שם שמוכיח מסי' רלה סעיף טו, אמנם שם יש דעה שאם הקטן לווה שלא לצורך מזונותיו פטור, וייתכן שאף ממתקים בכלל זה). אולם בשו"ת יביע אומר חו"מ ח"ח סי' ו מביא שהפוסקים חולקים על השבות יעקב.
לגבי גדר 'שוטה' עיין שו"ע יו"ד סי' א סעיף ה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם בית הספר לא כשל בשמירה?
    ולכן יתחייב מדין שומר חינם בפשיעה
    כמו"כ האם הבית ספר מחויב להחזיר את השוקלדים הנותרים לחנות?.
    תודה על התשובה היפה

  2. אין חיובי שמירה רק אם אדם מקבל על עצמו לגבי חנות זו, וגם זה רק אם היה קנין. יש סוג חיוב כזה באדם שקיבל על עצמו לשמור בהמה ופשע והבהמה הזיקה, אך לא לגבי שמירה על אדם.
    את הנותרים ודאי שיש להחזיר לחנות, כיון שמסתמא לא ראו וממילא לא התייאשו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל