לתרומות לחץ כאן

שלחה שליח לקנות 20 מפות והמוכר הוסיף עוד 5

שלום לכבוד הרבנים שליט"א.
אשה קיבלה מחברתה 100 ש"ח לרכישת 20 מפות. האשה ביקשה מהמוכר שיוסיף לה עוד 5 מפות. והסכים.
האם בכהאי גוונא באנו למח' רש"י (שייך לקונה. וכך הוא דעת הרמ"א) והרי"ף (יחלוקו שזה וזה גורם. וכך פסק מרן בשו"ע)? ואם כן, אם האישה השליחה היא מבנות אשכנז התוספת שייכת לה, ואם היא מבנות ספרד יחלוקו?
(במידה ומדובר בלקוחה קבועה- האם הדין ישתנה?)

תשובה:

שלום רב,

לדעתי נראה שהכל שייך לבעלת המעות.

נימוקים:

דעת רש"י (כתובות דף צח ע"א ועיין בית יוסף חו"מ סי' קפג סעיף ו) היא רק כשהמוכר אמר בפירוש שהוא נותן עבור השליח, אבל העובדה שהשליח ביקש אינה סיבה שנותנים בשבילו, שהרי הוא יכול לבקש גם עבור המשלח. ורק אם הטעה השליח את הגוי סובר ר"י שהכל לשליח.

הדין שחולקים הוא רק בדבר שיש לו קצבה, אבל מפות אינן בגדר זו, שמסתמא יש הפרשי מחירים בין החנויות. ואפילו אם המוכר פירש שחמש המפות הן תוספת עדיין הן בגדר דבר שאין לו קצבה ולרבי יוסי הכל לבעל המעות, שהרי אם לא אמר המוכר שהן תוספת גם רבי יהודה מודה, וכמו שכתבו התוספות שם ד"ה כאן.

המחבר לא הכריע במחלוקת רש"י והרי"ף, הרמ"א הכריע כרש"י, הש"ך חולק וסובר שאין הכרעה והט"ז הכריע כהרי"ף. לכאורה השליח יכול לטעון 'קים לי' כהרמ"א, אבל אין הבדל בין ספרדי לאשכנזי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל