לתרומות לחץ כאן

אינהלציה בשבת

האם מותר לעשות בשבת אינהלציה?
האם יש בה משום זורה?
ומה הדין ע"י שעון שבת, ומה הדין בלי.
תודה רבה

תשובה:

אין איסור בעשיית אינהלציה בשבת, ואין בכך משום זורה.

יש לדאוג מערב שבת להפעלת המכשיר על ידי שעון שבת, ומותר להכין את הדברים הנצרכים לעצם עשיית האינהלציה בשבת, אולם אם שכחו להכין מערב שבת שעון שבת, או במקרה ונתברר בשבת עצמה שהדבר נצרך, אם הסיבה היא שצריך את זה לצורך תינוק שאינו נושם כראוי, ויש אפילו רק חשש למחלה סימפונית, ואין שם נכרי שאפשר לבקש ממנו להפעיל, מותר ליהודי להפעיל את המכשיר בשבת עצמו, ויעשה זאת ב"שינוי" [דהיינו הפעלת המכשיר במרפק וכד'].

גם באדם מבוגר, אם יש הוראה מרופא שאומר שהדבר חיוני ואם לא יש חשש אפילו רחוק של סכנה, הדין הוא כדלעיל.

מקורות:

הגם שברמ"א (סו"ס שיט) הביא דין של זריקת מים שיש בזה משום זורה, ראה במשנ"ב שם שהוא רק חומרא בעלמא, ולכן נראה שלצורך חולה שאין בו סכנה יש להקל, וע"ע בשו"ת מנחת יצחק (ח"ה סי' כו, וח"ז סי' כא, וח"ח סי' כח), בתינוק שיש לו חשש למחלה סימפונית, דינו כחולה שיש בו סכנה, ומותר להפעיל את המכשיר בשבת, אולם כפי המבואר בסי' שכח, שכל דבר שאפשר לעשות בשינוי יעשנו בשינוי, ומאחר וסתם תינוק נחשב לחולה שאין בו סכנה כאשר יש איזה שהוא שינוי אצלו (עי' שו"ע שם) ולכן אף כאשר אין הוראה מסוימת מהרופא, אלא רגילים אצל תינוק זה שיש לו חששות אלו יש להתיר, אולם באדם מבוגר, שסתם כך אינו צריך לאינהלציה יש להתיר רק באופן שיש קשיי נשימה וכד'.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אסור לכבות, כיון שהדבר כבר אינו נצרך לצורך פיקוח נפש, פעילות מרובה של המכשיר בדרך כלל לא מזיקה אותו, בפרט לא בשבת עצמה, ולכן אף אם צריך את המכשיר לעשיית אינהלציה עוד כמה פעמים בשבת, המכשיר לא אמור להתקלקל עד אז, אמנם מסתבר שפעילות מרובה מקצרת את חייו של המכשיר, אבל אינה מקצרת את זה בשבת זו שהפעילו אותה ולכן אין לכבות

  2. כיוונו את השעון שבת , אבל שכחו להפעיל את המתג של המכשיר שיידלק כשיש חשמל… מותר לסמן לילד להדליק? והאם מות רלכלתחילה לסמן לו זאת כשהשעון שבת עדיין כבוי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל