לתרומות לחץ כאן

אדם שמברך ברכת המזון האם הוא יכול להוציא את חברו שחייב לברך ברכת על המחיה

שלום כבוד הרב,

האם כאשר שלושה שאכלו יחד סעודה ופלוני הצטרף ואכל קצת מזונות,
ועכשיו מזמנים ומברכים – האם המברך ברהמ"ז יכול להוציא י"ח חברו שאכל מזונות (את חיוב מעין שלוש שלו)?

* ראיתי המחבר אומר ששלש אינו פוטר מעין שלש אך המשנה ברורה אומר שרק שאינו בתוך הסעודה, ומעיון ראשונים ומקורות לא הצלחתי להבין אליבא דהלכתא,
אם יוכל הרב לציין מקורות כדי שאוכל לעיין

תודה רבה

תשובה

שלום רב!

צריך לדעת שכל הנידון בפוסקים הוא במי שבירך ברכת המזון האם בדיעבד יצא ידי חובה, אבל וודאי שלכתחילה אדם צריך לברך ברכת על המחיה, ולא לשמוע מאחר ברכת המזון, אלא שאם אדם עבר ובירך ברכת המזון דעת הפוסקים הוא שיצא ידי חובה.

מקורות

אף שדעת השו"ע בסימן ר"ח סעיף י"ז שמי שמברך על דייסא ברכת המזון לא יצא ידי חובתו מכל מקום דעת הפוסקים שאין הלכה כדעת השו"ע ומי שמברך ברכת המזון יוצא ידי חובתו, כן כתב המשנה ברורה בס"ק ע"ה בשם הרבה פוסקים ועי"ש בשער הציון, ועיין בכף החיים שהביא ג"כ דעת הרבה פוסקים שחולקים על השו"ע, ועיין בשו"ת אגרות משה ח"א סימן ע"ג שכתב שמכיון שדעת רוב הראשונים הוא לא כדעת השו"ע לכן אין הלכה כדעת השו"ע ומי שמברך ברכת המזון בדיעבד יצא ידי חובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל