לתרומות לחץ כאן

האם מותר להניח סיר של עוף על האש כמה דקות לפני שבת

שלום ! ההורים שלי שאלו אותי כמה שאלות !
האם מותר לשים עוף שלא מבושל כמה דקות לפני שנכנסת שבת ואם אסור אז מה הסיבה שאסור? ולמה מותר לשים חמין או ג'חנון לפני שבת זה הרי גם מתבשל בשבת עצמעה מה העניין כאן? אשמח לתשובה מפורטת וטובה

תשובה

שלום רב!

מאכל שמניחים על האש לפני שבת והמאכל מתבשל בשבת אינו אסור משום איסור בישול מן התורה, אמנם חכמינו בגמרא אוסרים להניח לפני שבת על האש מאכלים שלא יהיו מבושלים לפני שבת, טעם האיסור הוא משום שחששו שהאדם ירצה שהאוכל יתבשל מהר ולכן הוא יחתה את הגחלים ולכן גזרו שלא להניח מאכל שעדיין לא התבשל, אמנם בבשר חי שלא התבשל כלל מבואר בגמרא שאין חשש שמא יבא לחתות באש כדי למהר את הבישול, מכיון שגם אם הוא יחתה כל הזמן את האש, אין סכוי שהבשר יתבשל לפני שיגמור את הסעודה שאוכל בליל שבת, ולכן לא חששו שיבא לחתות והתירו להניח לפני שבת בשר שאינו מבושל בכלל.

אמנם בזמנינו עד שאדם גומר לאכול את הסעודה של ליל שבת, כבר עובר כמה שעות אחרי שקיעת החמה, ואם אדם יניח עוף לא מבושל כמה דקות לפני כניסת השבת, ויגביר את חום האש וודאי שהעוף יתבשל לפני הזמן שגומר את הסעודה, ולכן בזמנינו אסור להניח סיר שיש בו עוף חי ולבשל אותו לפני שבת.

ומה שמניחים חמין על האש לפני שבת, זהו משום שהמאכל כבר מבושל [לכל הפחות חצי מהבישול וראוי לאכילה על ידי הדחק], ובמקרה כזה גם כן לא אסור חכמינו משום שאין חשש שיבא לחתות.

כמובן שצריך לציין שאף שהיום לא רגילים לבשל על גבי גחלים אלא על גבי כיריים של גז או חשמל, מכל מקום דעת הפוסקים שיש לזה את אותו דין של נתינת קדרה על גבי גחלים ואסור להניח עליהם לפני שבת מאכלים שאינם מבושלים.

יש לציין שבכל מקרה מותר להניח לפני שבת על גבי אש מכוסה על ידי פח וכדומה, או על גבי פלטה חשמלית [לדעת רוב הפוסקים, ויש שמחמירים לכסותה בנייר כסף], גם אם המאכל מבושל וגם אם אינו מבושל.

מקורות

שו"ע סימן רנ"ג ובנו"כ שם

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לענ"ד יש כאן כמה חוסר דיוקים.
    מה שכתב הרב בסוף, שבכל מאכל ואפילו בזה שנתבשל לגמרי צריך להניח פח – באמת אינו כן. כי מאכל שמתבשל לגמרי ומצטמק ויפה לו, לכל השיטות יכול להניח על גבי האש ממש. ולשיטת הרמ"א ההלכה היא, שאפילו לא נתבשל כל צרכו, אלא חצי בישולו, יכול להניח על האש.
    מה שכתב הרב לפני כן שאסור להביא לידי מצב שהדבר יתבשל בשבת (אם לא בבשר חי…) גם כן אינו מדויק, כי אם מניחים על הפח – מותר הכל, ואפילו אינו מבושל כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל