לתרומות לחץ כאן

שאל ספר והחזירו בצורה מרושלת ונפל – מי חייב בנזק?

בס"ד
שלום,
ראובן סיים ללמוד בספר קודש והחזירו לספריה בבית המדרש באופן רשלני. שמעון, שעבר בסמוך, נתקע בספר, והספר נפל וניזוק. האם ראובן פטור מן הדין מטעם גרמא בנזיקין? או שמא יש לחייבו מדין אדם המזיק (נתיבות סי' רצא סק"ז) או מדין אש (שהכופף קמתו של חברו ברוח מצויה – חייב) או אף לחייבו בדיני שומרים , שהרי אפשר שדינו כש"ש (שירד מדין שואל בדברי מצוה, שמצוות לאו להינות ניתנו) ובתום השימוש ירד לדרגת ש"ח שחייב בפשיעה?

תשובה:

שלום רב,

מסתבר ששמעון חייב על שהפיל את הספר מבלי להסתכל, שהרי אדם חייב לעיין ולא להזיק, אם החפץ לא מונח על הרצפה אלא בגובה שהעיניים רואות. עיין סמ"ע סי' תי ס"ק לג. ואם כן ראובן פטור כיון שהניח בצורה שדרך אנשים להסתכל.

אם ראובן הניח בצורה שהספר נופל בנגיעה קלה ואנשים אינם מבחינים שאינו מונח כראוי, אכן יש לחייב את שמעון מהטעמים שציין כת"ר.

לעניין חיוב שמירה, אכן נפסק בשו"ת שפת הים חו"מ סי' מז שיש חיובי שמירה בהקדש בזמן הזה, אמנם יש לדון על פי מה שכתב הקצות בסי' ר סק"א שהוא ממון השותפים, אם כן הרי הגבאים משועבדים ללומדי בית המדרש, והרי זה כחלק מהשותפים שנשאלו, שנפסק בשו"ע חו"מ סי' שמו סעיף יא שהוא ספק. ואף שעל חלק השותפים שלא נשאלו חייב, מכל מקום דעת הרמ"א שם סעיף ו שאומרים שלוחו של אדם כמותו ב'בעליו עמו'.

מה שכתב כת"ר ששואל ספר דינו כשואל ליראות, כן כתב הקצות בסי' עב ס"ק לד, אבל הנתיבות שם ס"ק יז חולק עליו. יש טעם נוסף לפטור מאונסים שאין כל הנאה שלו שהמשאיל מקיים מצווה וכמו שכתב הסמ"ע שם ס"ק כא בשם הר"ן ועיין נתיבות שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל