לתרומות לחץ כאן

פרנסה מכספי צדקה למי שיכול לעבוד

האם יש חיוב לפרנס מכספי צדקה אדם שיכול לעבוד ולהתפרנס בכוחות עצמו ולא עושה זאת אלא מפיל עצמו לעול על הציבור?
יש צד לומר שע"י שמפרנסים אותו גורמים לשמר את המצב.
כמו כן מה דין אשתו וילדיו?

תשובה

שלום רב!

יש להקדים שזה פשוט שאדם שאינו לומד תורה, ויש לו אפשרות לעבוד ולהתפרנס הרי הוא חייב לעבוד ולהתפרנס, ואסור לו להטיל את עצמו על הציבור. אבל מי שיושב ועוסק בתורה, ולכן אין לו פרנסה וודאי שיש מצווה גדולה לפרנס אותו, ואין מצווה גדולה יותר ממי שמחזיק לומדי תורה.

וביחס לשאלתך האם צריך לפרנס אדם כזה שאינו לומד תורה, ויש לו אפשרות לעבוד: במקרה שיש לו אשה וילדים הדבר פשוט שחייבים לפרנס אותו כדי שיהיה להם מה לאכול,, שעל אף שהוא פושע במה שאינו עובד לפרנסתו, אבל אשתו וילדיו אינם אשמים בזה, ויש מצווה לפרנס אותם ולתת להם צדקה. [כן דעת הגרי"ש אלישיב שליט"א].

אמנם במקרה שאין לו אשה וילדים: עיין בספר אמת ליעקב יו"ד סימן רנ"ג הערה 141 שכתב שאסור לפרנס אדם כזה, כדי לגרום לו שילך להתפרנס, אמנם צריך להתחשב שישנם הרבה אנשים שגם אם נראה עליהם שיש להם הרבה כוחות והרבה יכולות לפעמים יש להם איזשהו בעיה גופנית או נפשית שגורמת להם שאינם מסוגלים לעבוד ובמקרה כזה וודאי שחייב לפרנס אותו, ומכיון שקשה לדעת אם באמת האדם מסוגל לעבוד, צריך לפרנס אותו כל זמן שלא ברור שבאמת יש לו כוחות לפרנס את עצמו. עד כאן דבריו.

כמו כן יש לציין שלפעמים לוקח זמן עד שאדם מוצא עבודה, וצריך שיהיה לו מה לאכול עד שימצא מקום עבודה, ולכן צריך לחשוב טוב לפני שנמנעים מלתת צדקה, ולוודא שבאמת אדם זה אינו ראוי לקבל צדקה.

וכמובן שצריך להסביר בצורה יפה (בלי לפגוע בו), שמי שיש בכוחו לעבוד ולהתפרנס אסור לו להתפרנס מהצדקה, וימליץ לו שינסה למצוא איזה עבודה ויתפרנס בכבוד.

[ועיין בשו"ת שבט הקהתי ח"ה סימן קע"ז ועיין בספר באורח צדקה פ"ה].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם ראוי לאדם להשתדל שיתנו לו ממון שיוכל לשקוד על התורה? כגון לבקש בעדינות מידידים ובני משפחה, או שרק אם נותנים לו מעצמם רשאי לקבל.

  2. בספר ערוך השולחן יו"ד סי' רמ סעיפים לח-מ כתב שאין לבקש צדקה, אלא לקבל אם נותנים לו. אבל בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' לו כתב שאם לא יוכל להתרכז היטב ולהבין את מה שלומד אם יעבוד חלק מהיום, יש ללמוד כל היום, אף אם יצטרך לבקש צדקה וכתב "ואין לך קידוש שם שמים ומכבד התורה גדול מזה, שמתבזה ליטול צדקה בכדי שיהיה לו האפשריות ללמוד התורה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל