לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לברך ברכת אשר יצר, כשהבגד שלו נרטב קצת ממי רגלים

שאלה בהלכות נקיות.

אני שם לב אחרי שאני יוצא מבית הכסא לאחר עשיית מי רגלים – אפילו אחרי דקה שתיים יוצא לי טיפות ונשארות על הבגד, האם מותר לי לברך אז את ברכת אשר יצר? או שאני צריך לחכות עד שהבגד יתייבש בכדי לברך?

תשובה

שלום רב!

מכיון שהבגד נרטב רק ממעט טיפות, ואינו רטוב ברמה כזו שהוא טופח על מנת להטפיח, [כלומר שמי שיגע בבגד לא ירטב], מותר לכתחילה לברך אשר יצר. (ועיין במקורות).

מקורות

עיין בשו"ע או"ח סימן ע"ח שמבואר שמי שקורא קריאת שמע, ונרטבו בגדיו ממי רגלים, גם אם שיעור הרטיבות שלהם הוא ברמה שזה טופח על מנת להטפיח, מותר לו להמשיך לקרוא קריאת שמע ואינו צריך להפסיק באמצע מכיון שהבגד מכוסה, ועיין שם במשנה ברורה שאם הבגד העליון שלו נרטב, אז צריך להפסיק באמצע ולהחליף את הבגד, או לכסות את המקום הרטוב בבגד אחר, אבל אם הוא באמצע התפלה אינו צריך להפסיק, וגומר את תפילתו. ועיין בכף החיים סק"ד שכתב שכל דברי השו"ע הם רק כשהוא באמצע קריאת שמע, שבמקרה כזה אינו צריך להפסיק באמצע ויכול לגמור את התפלה, במקרה שנרטב רק הבגד התחתון, אמנם אם עדיין לא התחיל להתפלל לכתחילה אין לומר דברים שבקדושה אפילו אם הבגד התחתון מכוסה, ועיין בשו"ע הרב סימן ע"ו סעיף ב' מה שכתב בשם ספר היראה. אמנם כל זה כשרטוב בשיעור שהוא טופח על מנת להטפיח, אבל אם אינו טופח על מנת להטפיח לא צריך להחמיר בזה מכיון שמבואר ברמ"א סימן פ"ב ס"ב שי"א שאם אינו טופח על מנת להטפיח אין איסור כלל, ומכיון שכאן הבגד התחתון מכוסה וגם אינו טופח על מנת להטפיח, לא צריך להחמיר בזה כלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל