לתרומות לחץ כאן

מי שאוכל שמן דגים, ואחר כך אוכל פירות כדי להפיג את הטעם הרע מהפה, האם הוא חייב לברך, והאם מותר לאכול את זה לפני התפלה

מי שאוכל שמן דגים לבריאותו.[הכוונה להתוויה תזונתית לא קלינית. ז"א לא מדובר במיחוש מסוים או חולי].מדובר המאכל מבחיל ומסריח במיוחד אבל בעל תועלת מוכחת וניסיון של מאות ואולי יותר שנים.אחר לקיחתו אוכלים פרי או ירק משני טעמים. האחד תזונתי כי ספיגת השומנים בגוף יעלה רק בצרוף המינרלים מהצומח. והטעם הנוסף להעביר את הטעם הרע והריח הנורא שמותיר השמן. שאלותי I – האם לברך על הפרי?הוא גם טפל לשמן וגם בתחילת אכילתו לא ניכר טעמו בגלל מיאוס השמן שעדיין בפי. II – האם למי שנכון הדבר מצד תזונתו וסדר יומו לאכול לפני התפילה אותם [השמן והפרי]?היינו שבד"כ אני מקפיד לא לאכול דבר לפני התפילה ואינני מתימר שמצד האכילה אתכוון יותר בתפילתי.ומאידך אם אדחה לאחר התפילה תידחה להמתנה אחרת פת שחרית וישתבש סדר יומי.
אודה על תשובתכם

תשובה

1. צריך לברך על הפרי לפני האכילה.

2. אסור לאכול את המאכלים הנ"ל לפני התפילה.

מקורות

1. מצינו במשנה בברכות [מג] וכן נפסק בשו"ע סימן רי"ב שמי שאוכל דג מלוח ואחר כך אוכל פת רק כדי להפיג את המליחות שיש לו בפה אינו צריך לברך על הפת מכיון שהוא טפל לדג, אמנם זהו דוקא כשאין לו שום מטרה אחרת באכילת הפת רק כדי להפיג את המליחות, אבל אם באכילת הפת יש לו גם מטרה אחרת כלומר שהוא רוצה שזה ישביע אותו וכדומה, במקרה כזה חייב לברך גם על הפת, וכפי שמבואר במשנה ברורה ס"ק ג', ולכן במקרה שלך שבאכילת הפירות יש גם מטרה תזונתית ודאי שצריך לברך לפניה, עוד טעם יש על זה שצריך לברך על הפירות, מכיון שכאן אינו מברך על שומן הדגים מרוב מאיסותם, ובאופן כזה גם אם כל המטרה של אכילת הפירות היא כדי להפיג את הטעם המאוס, צריך לברך על הפרי מכיון שדוקא במקרה שאוכל דג מלוח ומברך לפניו אנחנו אומרים שהברכה שבירך על הדג פוטרת גם את הברכה על המאכלים שטפלים לו אבל כאן שלא מברכים כלום על השמן דגים, צריך לברך על הפירות. כך יש ללמוד מדברי החז"א [כז,ט] ומדברי המשנה ברורה [ריב,ד]. ועיין בשו"ת בצל החכמה ח"ו סימן פ"ח.

אמנם עיין באגרות משה ח"ד סימן מ"ב שסובר שמה שעיקר פוטר את הטפל היינו מפני שטפל אינו מחייב ברכה ולפ"ז גם במקרה שאינו מברך על שומן הדגים מחמת מאיסותן היה נראה שפטור מלברך לפני אכילת הפירות, וכן מבואר באבני נזר או"ח סימן ל"ח. אמנם במקרה שלנו שבלא"ה כוונתו באכילת הפירות גם בשביל תזונה, צריך לברך על הפירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל