לתרומות לחץ כאן

שכן שמעכב שלא לעשן במרפסת

שלום,עברתי דירה ובדירה החדשה יש מרפסת שם בעלי מעשן. לשכנים מעל יש חלון בדיוק מעל המרפסת שלנו והם מתלוננים שהעשן מפריע להם ולכן מבקשים כי הוא יפסיק לעשן.לבעלי אין מקום אחר לעשן אלא אם כן הוא יוצא לגמרי מהביניין.האם בעלי חייב להפסיק לעשן במרפסת כפי בקשת השכנים מלמעלה?

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי מותר לעשן במרפסת והשכן מלמעלה אינו יכול לעכב עליו, כיון שמעט העשן שנכנס אינו מזיק וניתן לסבול אותו. אם השכן מלמעלה יוכיח שהוא רגיש במיוחד ומעט העשן שנכנס לדירתו מזיק לבריאותו, ייתכן שיוכל לעכב.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' קנה סעיף לז וסעיף לט.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ומה בדבר תנור עצים בבית פרטי והשכן שמעל טוען שלמרות הארובה שגבוהה מביתו – מידי פעם נכנס ריח חזק והוא חייב לסגור את החלון, האם יכול בטענה זו למנוע את השכן בעל התנור להשתמש בתנורו?

  2. בשו"ע חו"מ סי' שנה סעיף לז מבואר שבעשן של נחתומין שהוא תדיר יכול לעכב לכל הדעות. בעשן שאינו תדיר נחלקו הפוסקים אם ניתן לעכב (השו"ע והרמ"א, וכן הש"ך, הנתיבות והגרע"א נחלקו כיצד לפסוק). בעשן שנכנס רק ברוח שאינה מצויה או שאינו מזיק לאנשים לכל הדעות לא ניתן לעכב.
    לכאורה מצד דין השו"ע לא ניתן לעכב להפעיל את התנור, אולם מסתבר קצת שכל זה בזמניהם שהיה צורך גדול לתנור עם עשן, אבל בזמנינו שאנשים אינם משתמשים בתנור עצים, ניתן למנוע גם כשההפרעה היא פחות משמעותית. בנוסף לכך, אם הארובה עוברת באוויר הרכוש המשותף יש סברא נוספת לעכב אף אם מצד נזקי שכנים לא ניתן לעכב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל