שלו רב בברכת כהנים, אחד הכהנים מושך את המלים טובא, ואחרים מקצרים. בסוף הברכה האם יש לחכות למושך ולענות אמן על כולם, או שיש לענות שתי פעמים אמן, על ברכת שאר כהנים ועל ברכת המושך? (בדרך כלל משיכתו היא יותר משיעור עניית אמן על שאר כהנים, אבל לעתים עניית אמן תמנע את שמיעת סוף ברכתו). אבקש תשובה מפורטת, על מקורותיה. תודה וברכה
תשובה
אם מאז שגומר הכהן הראשון עד שגומר הכהן השני לא עבר שיעור זמן של אמירת "שלום עלך רבי" יענה אמן רק אחרי גמר הכהן השני אבל אם בין הראשון לשני יש הפסקה יותר ארוכה מזמן הנ"ל [בדרך כלל זה לא כל כך מצוי], אז צריך לענות אמן שני פעמים, גם אחרי הראשון וגם אחרי השני.
מקורות
עיין בשולחן ערוך סימן קכ"ד סעיף ח' ברמ"א ובמשנה ברורה ס"ק ל"ד שמבואר שכל זמן שלא עבר שיעור זמן של תוך כדי דיבור אפשר לענות אמן על הברכות.
וצ"ע ממה שאמרו בגמרא (סוטה לט,ב) "ואין הצבור רשאין לענות אמן עד שתכלה ברכה מפי הכהנים" ופירש"י (ד"ה עד שיכלה אמן) "וכל הני משום דתרי קלי לא משתמעי"
שם מדובר כשאומרים יחד.
השאר תגובה