לתרומות לחץ כאן

האם המועצה יכולה לקחת חלק מהקרקע של היחיד לרשות הרבים

שלום.
בישובנו, בנתה המועצה שביל העובר בין הבתים כדי לאפשר לרבים להגיע משכונה אחת לשכונה המקבילה לה.
א. האם זה מותר רק כאשר הקרקע היא של הרבים, או יש למועצה זכות לקחת אף חלק מן הקרקע של היחיד?
ב. גם אם מדובר על קרקע של רשות הרבים, האם היחיד שגר בבית זה, יכול לעכב משום שמרבים ליד ביתו את הדרך, וכל מי שעובר גורם לו היזק ראייה בכך שעובר מתחת לחלון הבית (הבית הוא בית קרקע)?

תשובה:

שלום רב,

א. אינני יודע את החוק בעניין, אבל אם לפי החוק יש למועצה זכות להפקיע והקרקע מוחכרת מהמינהל, יש זכות למועצה לעשות כן גם לפי דין תורה. אם הקרקע היא בבעלות פרטית, הרי זה תלוי במחלוקת הפוסקים אם אומרים דינא דמלכותא דינא בארץ ישראל.

ב. אם לפי האמור לעיל המועצה יכולה להפקיע קרקע, כל שכן שמותר לה לגרום היזק ראיה. אם אינה יכולה הרי שדינה ככל אדם ומותר לה להוסיף היזק ראיה במבוי מפולש ויש דעה שאפילו במבוי שאינו מפולש אם ג' בתים עוברים בדרך זו אין איסור להוסיף היזק ראיה.

מקורות:

א.  עיין שו"ת ציץ אליעזר חלק טז סי מט ושו"ת יחווה דעת ח"ה סי' סד.
ב. עיין רמ"א חו"מ סי' קסב סוף סעיף א ועיין שו"ע סי' קנד סעיף ג ובסמ"ע סי' קסב סק"י (השני) משמע ששני הדעות הן אף לעניין לפתוח פתח למבוי שאינו מפולש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עסק שגידר לעצמו שטח באופן שאם לצורך העניין השביל של הולכי הרגל יכלו להיכנס אליו מ2 כיוונים עתה זה רק מכיוון אחד ובעצם אין שטח להולכי רגל שממש נגזל אבל הגדר עושה שכל ההולכי רגל יצטרכו לעשות קצת עיקוף הגדר נבנתה ללא אישור ובעל העסק עשה זאת כדי להניח שם חפצים (שבין כך מונחים שם על ידו עוד לפני הקמת הגדר- אבל כך הם יותר מוגנים מרוח ובפועל הוא הרוויח עוד שטח אחסון , ויש עוד שטחים אחרים שהוא ממש התשלט עליהם בעבר הרחוק ) וגורם להרבה הולכי רגל יותר צפיפות שאי אפשר לבא למקום מ2 כיוונים
    ללכת אליו לדבר לא נראה לי… להתלונן אינני יודעת אם מותר , ומן הסתם אצטרך להשאיר את הנייד שלי
    האם מותר לתלות מודעה אחת בסמוך מקום שאנו תושבי האיזור מוחים ולא מסכימים שנלקח לנו שטח שכזה בצורה אנונימית כדי שהמחאה אולי תפעל את שלה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל